artikel

De BBPM-bias doodsteek voor innovatie

Innovatie

Iedereen voegt zich bijna automatisch naar de Best Betaalde Persoons Mening (BBPM). Niet effectief, en de doodsteek voor innovatie.

De BBPM-bias doodsteek voor innovatie

De meest senior manager in de kamer is nog steeds toonaangevend in grote hiërarchische organisaties, of hij gelijk heeft of niet en zich baseert op data of niet. Dat is over een paar jaar dus écht verleden tijd, weten analisten.

Hoe voorkom je dat BBPM-bias een dominant mechanisme wordt?

  • Zorg voor een transparante cultuur en baseer je beslissingen op data. Als mensen gelijke toegang hebben tot data, nemen ze betere beslissingen en brengen ze goed gemotiveerde ideeën in.
  • Stimuleer dat werknemers controversiële ideeën inbrengen, testen en evalueren in de vorm van experimenten. Want goede ideeën kunnen van iedereen komen.
  • Behandel ideeën als gesprekken. Ze zijn niet altijd uitgekristalliseerd. Creëer een omgeving voor innovatie waar je mensen ideeën samen verder uitwerken.
  • Bied ruimte aan uiteenlopende communicatiestijlen. De een geeft feedback voor de groep, de ander liever een-op-een, per mail of anoniem.
  • Zoek doelgericht naar ideeën. Train managers om medewerkers te stimuleren ideeën te presenteren, ook als die medewerkers daar huiverig voor zijn.

Bron: Fast Company, 8-5-2017

Door: Yvonne Halink

Reageer op dit artikel