artikel

Big Data: Betere ETA’s in de luchtvaart

Innovatie

Op luchthavens draait het om minuten. Bijvoorbeeld bij de informatie over de aankomsttijden van vluchten: als een vliegtuig landt voordat het grondpersoneel er klaar voor is, zitten de passagiers en crew in het vliegtuig opgesloten. En als het later dan verwacht landt, zit het personeel duimen te draaien – wat de kosten opdrijft. Toen een […]

Big Data: Betere ETA’s in de luchtvaart

Op luchthavens draait het om minuten. Bijvoorbeeld bij de informatie over de aankomsttijden van vluchten: als een vliegtuig landt voordat het grondpersoneel er klaar voor is, zitten de passagiers en crew in het vliegtuig opgesloten. En als het later dan verwacht landt, zit het personeel duimen te draaien – wat de kosten opdrijft. Toen een grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappij via een intern onderzoek vernam dat er bij ongeveer 10 procent van de vluchten op zijn belangrijkste hub een gat zat van 10 minuten tussen de geschatte en werkelijke aankomsttijd, besloot het bedrijf actie te ondernemen.

Op dat moment vertrouwde deze luchtvaartmaatschappij op de in de luchtvaart ingeburgerde praktijk om op de estimated time of arrival (ETA) af te gaan die piloten aanleverden. De piloten maakten deze inschatting tijdens hun daadwerkelijke benadering van de luchthaven, dus op een moment dat er op allerlei manieren een beroep werd gedaan op hun tijd en aandacht. Bij het zoeken naar een betere oplos sing richtte de luchtvaartmaatschappij zich tot PASSUR Aerospace, leverancier van besluitvormingondersteunende technologie voor de luchtvaartbranche. In 2001 begon PASSUR zelf geschatte aankomsttijden aan te leveren, in de vorm van een dienst met de naam Right- ETA.Het berekende die tijden door openbaar beschikbare gegevens over het weer, vluchtschema’s en andere factoren te combineren aan de hand van eigen data die het bedrijf zelf verzamelde. Inclusief de toevoer uit een netwerk van passieve radarstations dat PASSUR installeerde bij luchthavens om gegevens te verzamelen over elk vliegtuig dat lokaal in de lucht was.

PASSUR begon met slechts een paar van deze installaties, maar tegen 2012 waren het er al meer dan 155. Elke 4,6 seconde vergaart het systeem een breed scala van gegevens over elk vliegtuig dat het ‘ziet’. Dit levert een enorme en constante toevloed van digitale data op. Daar komt bij dat PASSUR alle data bewaart die het in de loop van de tijd verzamelt, waardoor het een immense hoeveelheid veelzijdige informatie in huis heeft die meer dan een decennium omvat.

Dat maakt verfijnde analyses en het matchen van patronen mogelijk. In essentie werkt RightETA door zichzelf voortdurend de vraag te stellen: wat gebeurde er de vorige keer dat een vliegtuig de luchthaven naderde onder deze omstandigheden, en wanneer landde het uiteindelijk?

Nadat de luchtvaartmaatschappij switchte naar RightETA verdwenen de verschillen tussen geschatte en daadwerkelijke aankomsttijden bijna volledig. PASSUR denkt dat het luchtvaartmaatschappijen ettelijke miljoenen per luchthaven per jaar scheelt als ze weten wanneer vliegtuigen landen en hun planning daarop kunnen afstemmen. Het is een simpele optelsom: het gebruik van big data leidt tot betere voorspellingen, en betere voorspellingen leveren betere beslissingen op.

Door: Andrew McAfee en Erik Brynjolfsson

Bron: Management Executive

Eerdere relevante berichten:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels