artikel

Amazing Gore: voorbeeld van een start-upcultuur

Innovatie

In Nederland kennen we Gore vooral van Gore-Tex, dat merkfabrikanten als The North Face, Adidas en Burton toepassen in hun schoenen, broeken en jassen. Het Gore-Tex membraan slaagt erin om wind en water tegen te houden, en tegelijk lichaamsvocht af te voeren.

Amazing Gore: voorbeeld van een start-upcultuur

Maar Gore maakt nog veel meer innovatieve producten. Van Elixir-gitaarsnaren tot cardiovasculaire producten als vaatprotheses, van Glide-fl osdraad tot coatings voor kabels in ruimtevaartschepen. W.L. Gore & Associates is met een jaaromzet van ruim drie miljard dollar een van de grotere familiebedrijven in de VS. Het heeft nooit verlies geleden en staat bekend als zeer innovatief.

In het managementmodel van Gore staat het delen van leiderschap en verantwoordelijkheden centraal. Gore, dat zo’n 10.000 medewerkers telt, is georganiseerd als een projectmatrixorganisatie zonder hiërarchie, met directe communicatielijnen waarbij iedereen bij elkaar kan binnenlopen. En met zo min mogelijk managementlagen, en met zelfsturende teams waarbij de rollen worden verdeeld na uitvoerig overleg tussen de teamleden. Het concern stimuleert dat medewerkers naast hun kerntaak ook deelnemen aan innovatieve projecten, die je zou kunnen beschouwen als interne start-ups.

Start-upcultuur door flexibiliteit

Cruciaal: het is juist de flexibiliteit van processen waardoor alle Gore-medewerkers zich persoonlijk kunnen blijven ontwikkelen. Het gros van hen floreert hierbij omdat hun handelingsvrijheid is toegenomen en ze volop kansen krijgen tot zelfontplooiing. In de afgelopen dertig jaar stond Gore ieder jaar in de ‘Top 100 best places to work for’ van Fortune. Strategie-expert Gary Hamel beschreef in zijn boek The future of management nieuwe vormen en modellen van management; hij nam ‘Amazing Gore’ als voorbeeld hoe je een start-upcultuur in een groot bedrijf kunt organiseren.

Boekentips:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels