artikel

Slim reageren op digitale disruptie

Innovatie

Slechts weinig bedrijfstakken zullen op den duur ontkomen aan digitale disruptie. McKinsey onderzocht hoe deze disrupties zich voltrekken, via een wereldwijde survey onder C-suite-executives, en het plaatje ziet er niet best uit.

Slim reageren op digitale disruptie
Iedereen krijgt te maken met digitale disruptie

Digitale Disruptie: de inzichten

  • Digitalisering heeft een aanzienlijke negatieve impact op de winst van gevestigde ondernemingen via two loop-effecten: digitale toetreders concurreren via disruptieve modellen met zittende ondernemingen, en zittende ondernemingen reageren op de disruptie en gaan daarbij intenser onderling concurreren. Een double dip dus.
  • Deze two loop-effecten wijzen erop dat organisaties echt stevig in het offensief moeten gaan en zelf digitaal moeten transformeren.Een succesvolle digitale strategie die gebaseerd is op een schaal die groter is dan die van de rest van de bedrijfstak, levert het meeste rendement op en kan de volledige competitieve impact van digitalisering neutraliseren. ‘Stevige’ reacties leveren drie keer zo veel rendement op als ‘medium’ reacties. Met andere woorden: pak groots uit.
  • Bij het vormgeven van hun – stevige, gedurfde – reacties moeten ondernemingen minstens twee dimensies in ogenschouw nemen: zich concentreren op nieuwe klantsegmenten (in plaats van alleen maar op bestaande klanten) en focussen op nieuwe manieren om de markt te hersegmenteren (in plaats van zich enkel te baseren op kostenbeheersing en arbeidsbesparing via automatisering).
  • Een belangrijk punt is – tot slot – dat ondernemingen bij hun digitale transformatie hun digitale strategie moeten incorporeren in hun corporate strategie. Ondernemingen die dit doen realiseren op jaarbasis 3 à 4 procentpunten meer aan inkomstengroei.

Slechte reactie op disruptie

Slechts weinig bedrijven reageren op de juiste manier op digitale disruptie. Zo’n 90 procent van de onderzochte bedrijven gaf aan te zijn verwikkeld in een of andere vorm van digitalisering, maar slechts 16 procent heeft gereageerd met een stevige, gedurfde strategie en met schaaloverwicht. Slechts 30 procent focust op nieuwe klantensegmenten en nieuwe manieren van hersegmentatie.

Drie tactieken voor succesvolle transformatie

Als we kijken naar ondernemingen die erin slagen om een succesvolle digitale transformatie uit te voeren die in lijn is met een stevige, gedurfde corporate strategie, komen er drie effectieve tactieken naar boven:

  1. Ontwikkel nieuwe klantsegmenten. Het is onvoldoende om alleen de bestaande businesslijnen te verdedigen via kostenbeheersing, automatisering of serviceverbeteringen voor de huidige klanten.
  2. Introduceer nieuwe businessmodellen. Innovatieve bedrijven experimenteren met businessmodellen die bedoeld zijn om hun eigen bestaande strategieën te ontwrichten.
  3. Herdefinieer de waardeketen. Toen bijvoorbeeld de Commonwealth Bank of Australia zag dat de hypotheekkant van de bankingbusiness werd ontwricht door online zoek- en huizenfinancieringsdiensten, moderniseerde het zijn digitale waardeketen via een augmented-reality-app die klanten de mogelijkheid biedt om de verkoopgeschiedenis en allerlei gemeente-informatie rond een onroerend goed te bekijken door hun smartphone op het pand te richten. In de app kan direct een hypotheekaanvraag worden gedaan. Dit geeft CBA een sterke positie tegenover zijn gevestigde én digitale concurrenten.

Bron: Jacques Bughin & Nicolas van Zeebroeck, The best response to digital disruption, MIT Sloan Management Review, Summer 2017.

Reageer op dit artikel