artikel

Haastige spoed: niet goed

Innovatie

Zeker, doelstellingen die samenhangen met snelheid zijn handig voor durfkapitalisten – maar haastige spoed is soms gewoon onverantwoord.

Haastige spoed: niet goed

We moeten hoognodig af van drie ideeën die het laatste decennium doorslaggevend waren in de technische besluitvorming, zegt Amit S. Mukherjee, hoogleraar leiderschap en strategie (IMD Singapore):

  • Agilty: het vermogen om snel gevestigde strategieën, assets of processen te veranderen.
  • First-mover-voordeel: degene die een nieuw product of nieuwe dienst of technologie introduceert, is de grote winnaar.
  • Minimaal levensvatbaar product (mvp): vroege versies van een product of dienst lanceren en dan de markt laten bepalen of die verder worden ondersteund.

Haastige spoed werkt niet altijd

De brede fixatie op speed to market – ook bij consultants en wetenschappers ‘die gebiologeerd zijn door startups’ − is veel te kort door de bocht, vindt Mukherjee. Agile bijvoorbeeld, kan handig zijn in veranderlijke contexten maar is nutteloos (of schadelijk) in onzekere, complexe of ambigue omstandigheden. First-mover-voordeel? Veel succesvolle vernieuwers (Google, Amazon, Facebook) waren helemaal niet de eerste. En mvp’s lanceren is vaak onmogelijk – Boeing dat een minimaal levensvatbaar vliegtuig lanceert? Een uitgever die een conceptversie van een boek uitgeeft? De spontaan in brand vliegende Samsung Galaxy Note 7’s mogen illustratief zijn: Samsung-managers voelden constant de druk om zich te bewijzen met kortetermijnprestaties. Nu bij het internet der dingen ontelbare apparaten met elkaar worden verbonden, is het risico van enorme speed to market groter dan ooit.

Drie verstandige stappen

  1. Laat twee vragen je leidraad zijn: (1) Als je het mis hebt, hoe snel kun je het dan rechttrekken en tegen welke prijs? en (2) Hoe ga je het belangrijkste idee in elke fase testen?
  2. Herleid steeds in eenvoudige en heldere bewoordingen waarom het allemaal draait. Bijvoorbeeld: als geweldige quick wins niet het hoogste doel zijn, wat is dan het belang van snelheid boven alles?
  3. Probeer een middenweg te vinden tussen snelheid en traagheid. Zorgvuldig en efficiënt ontwikkelde ideeën doen het bijna altijd beter dan een slordig schot hagel. Het is zaak om dat niet te vergeten in een digitale wereld met steeds meer dwarsverbanden.

Bron: MIT Sloan Management Review, 26-9-2017

Door:  Yvonne Halink – redacteur Management Executive

Boekentips:

Reageer op dit artikel