artikel

Circulaire economie: Wie heeft het lef te veranderen?

Innovatie

De polen smelten, het koraal verbleekt, de oceanen worden langzaam blauw van de indigo verfstof en toch blijven we met z’n allen maar lekker goedkope kleding consumeren. Iedereen doet alsof er niets aan de hand is terwijl we echt wel weten dat mens en natuur worden uitgebuit om onze honger naar meer en goedkope kleding te stillen.

Circulaire economie: Wie heeft het lef te veranderen?

Zijn we dan allemaal het slachtoffer van consumentenpropaganda? De slaafse kant van de kledingindustrie wordt ons iedere dag voorgeschoteld. Hulpeloze mensen, zonder alternatief die schaamteloos worden uitgebuit door bedrijven die over een eerlijke kledingindustrie en zelfs over een circulaire economie praten. Vooral die
laatste doet het tegenwoordig goed als lekker marketing sausje. Waar mijn kinderen toen ze jong waren een tijdje last hadden van ‘ketchup op alles’ is het nu ‘circulair op alles’.

Bij MUD Jeans laten we zien dat het anders kan. Wij maken prachtige jeans met respect voor mens en milieu. We recyclen iedere jeans. Al onze grondstoffen worden hergebruikt. De circulaire economie zit in ons DNA. Ik geloof dat er alleen een verandering plaats kan vinden als mensen lef tonen, als er ook daadwerkelijk andere keuzes worden gemaakt en er vanuit een ander perspectief wordt gehandeld. Bij iedere keuze zou niet de financiële, maar de circulaire motivatie doorslaggevend moeten zijn. Zoals Kate Raworth aangeeft in haar Donut model. Dat betekent wel dat er soms concessies moeten worden gedaan.

Bert van Son: wij geloven in sociaal ondernemerschap

Bert van Son: wij geloven in sociaal ondernemerschap

Bij MUD Jeans heeft ons hele team een stap terug gedaan in salaris. Wij hebben ons eigen vermogen geïnvesteerd, omdat wij geloven in sociaal ondernemerschap. Daarom zijn wij ook een B Corp (Benefit Corporation), een bedrijf dat ondernemerschap inzet als middel om bij te dragen aan een betere wereld. Ook een steeds grotere groep consumenten zie ik lef tonen door hun manier van consumeren te veranderen. Beter één hoog kwalitatieve spijkerbroek dan tien wegwerpbroeken. Zij beseffen dat méér niet altijd gelukkig maakt.

Ik ben blij met de voorbeeldfunctie die MUD Jeans heeft in de kledingindustrie, ook al ben ik er financieel op achteruit gegaan. Elke transformatie begint bij een druppel. Lease A Jeans is zo’n druppel. Het inspireert mensen uit de hele wereld. Jonge hoogopgeleide talenten met lef willen graag bij ons komen werken. We hebben een
geweldig team.

Om te komen tot een wereld zonder afval is er een totale omslag nodig in het denken van consumenten, overheid en bedrijven. Ik ben er van overtuigd dat steeds meer consumenten gaan inzien dat het anders moet. Dat we met z’n allen moeten zorgen dat we de aarde achter laten als een leefbaar “ruimteschip” voor de generaties na ons. Dat we op een verantwoorde manier moeten omgaan met grondstoffen. Bij MUD Jeans maken we hele mooie spijkerbroeken van biologische katoen gemengd met gerecyclede katoen. We laten zien dat je afval in goud kan veranderen.

Door: Bert van Son, CEO van MUD Jeans en gastspreker bij de collegereeks Circulaire Economie >>>

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels