artikel

De Innovatiemotor

Innovatie

Innovatie is de kunst om de juiste mensen en vaardigheden op het juiste moment bij elkaar te brengen en ze zover te krijgen dat ze op elkaars kracht verder gaan bouwen. Sommige mensen denken het idee misschien conceptueel verder uit terwijl anderen helpen om het tot leven te brengen.

De Innovatiemotor
Veel businessmodellen zijn aan reframing toe

Steve Jobs werd beroemd omdat hij creatieve en technische mensen bij elkaar bracht om aantrekkelijke producten met een perfecte gebruikservaring te bouwen met gebruik van grensverleggende technieken. In de meeste gevallen zul je ook strategische en commerciële denkers nodig hebben om je ideeën net dat beetje extra te geven dat leidt tot een product dat niet alleen erg goed is, maar ook een commercieel succes oplevert voor het bedrijf.

Commercieel succes helpt alleen maar om nog meer erg goede mensen aan te trekken, zodat er nog meer geweldige producten kunnen worden gemaakt. Steve Jobs was er buitengewoon goed in om zijn creatieve inzichten te combineren met zijn sterke neus voor commerciële kansen en zijn vaardigheid om er de juiste partners bij te halen. Maar meestal vind je al die vaardigheden niet verenigd in één persoon, je zult ze moeten zoeken in meerdere mensen, die je vervolgens met elkaar moet laten samenwerken.

Het model in de volgende illustratie laat zien hoe je je ideeën van ruwe diamanten kunt uitwerken tot volwaardige en geoptimaliseerde producten of diensten, terwijl je intussen de juiste mensen aan boord krijgt. Het is een iteratief proces, waarin je begint met een basisidee dat je pitcht voor de mensen om je heen. In veel gevallen zul je in het begin meer mensen op je pad vinden die iets in te brengen hebben tegen het idee dan mensen die het meteen op zijn volle waarde weten te schatten.

innovatiemotor

Innovatiemotor (klik voor groter)

Zorg voor een werkend concept of prototype

Mensen die al in een vroeg stadium de waarde van je idee zien, kunnen we early innovators noemen. Zij kunnen je helpen om je idee uit te werken tot een concept met een accurate beschrijving van het beoogde product of de dienst, en om je concept uit te dragen om meer goede mensen aan boord te krijgen – de early adopters. De early adopters kunnen op tekortkomingen wijzen waar jij en je innovators in jullie enthousiasme niet aan hebben gedacht. Die tekortkomingen doen dienst als haalbaarheidscheck voor het conceptuele idee en kunnen je helpen om een eerste proof of concept of prototype te maken. Dat is een versie van een product of dienst die laat zien dat het idee echt werkt en dat tekortkomingen overwonnen kunnen worden. Hoe eerder je een werkend concept of prototype hebt, hoe makkelijker het is om mensen aan boord te krijgen.

Veel mensen vinden het moeilijk om te visualiseren hoe een idee uitpakt als het nog niet leeft. Een proof of concept of prototype brengt de voordelen helder in beeld. En zo’n werkend concept of prototype is ook gunstig voor de perceptie van de eventuele risico’s die eraan verbonden zijn.

Als de balans tussen de verwachtte voordelen en risico’s genoeg doorslaat naar de goede kant, krijg je ook de late adopters aan boord. Zij helpen je te werken aan de eindfase van het product of de dienst tot het klaar is om te testen, verder te optimaliseren en dan te lanceren. Probeer in elke fase van de innovatiecyclus te praten met mensen binnen en buiten het bedrijf. Dat laatste neemt vaak de vorm aan van kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder het potentiële publiek voor het product waaraan wordt gewerkt.

Door: Joris Merks-Benjaminsen, auteur van Digitale denkers aan het werk, dat is opgenomen op de longlist voor Managementboek van het Jaar.

Cover-Digitale_denkers_aan_het_werkHet boek: Digitale denkers aan het werk
Het boek is ook voor alle managers, leidinggevenden en CEO’s die millennials in dienst hebben en willen houden. De jonge professionals van generatie Y hebben unieke vaardigheden waar organisaties nog te weinig gebruik van weten te maken. Digitale denkers aan het werk laat zien hoe millennials kunnen excelleren op de werkvloer die nog veelal door oudere generaties wordt gedomineerd.

Andere artikelen van Joris Merks-Benjaminsen:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels