artikel

Sensatiezoekende topman ontvankelijker voor innovatie

Innovatie

Een specifieke combinatie van kwaliteiten geeft vliegende topmanagers de drive om waardevolle en originele innovatiesuccessen te realiseren met hun bedrijf.

Sensatiezoekende topman ontvankelijker voor innovatie
Sensatiezoekende topman heeft unieke combinatie van kwaliteiten

Het speeltje van de baas hoeft geen Boeing 737 te zijn, een sportvliegtuigje volstaat. Met hun mix van kwaliteiten hebben vliegende CEO’s de intrinsieke motivatie om innovatiesuccessen te boeken met hun bedrijven. Dat blijkt uit recent onderzoek aan de Harvard Business School, waarbij het bezit van een vliegbrevet werd gematcht met 5000 top-executives van 1500 Standard & Poor-bedrijven, het aantal geregistreerde patenten tijdens hun aanstellingsduur, en het aantal keren dat die patenten werden aangehaald – een erkende graadmeter voor succes. Het innovatiesucces stijgt overtuigend tijdens de eerste drie jaar van hun aanstelling, wat een causaal verband lijkt te suggereren.

Natuurlijke drang tot innoveren

Bedrijven met vliegende CEO’s registreerden 73% meer patenten, die jaarlijks 104% vaker werden aangehaald. Hun patenten beslaan meer technologische gebieden en bevatten meer originele ideeën. Ze gaven ietsje meer uit aan R&D, maar niet significant meer dan hun niet-vliegende collega’s. Bij niet-vliegende CEO’s die veel risico’s nemen en meer geld uitgeven aan R&D (daartoe ook gestimuleerd via bonussen) bleek dat niet tot meer innovatiesucces te leiden. Het lijkt er dus op dat vliegende CEO’s een natuurlijke drang tot innoveren hebben.

De sensatiezoeker-CEO

Een vliegbrevet is een indicatie dat je te maken hebt met een persoonlijkheid die ‘gevarieerde, nieuwe, complexe en intense sensaties en ervaringen opzoekt en bereid is om daarvoor fysieke, sociale, wettelijke en financiële risico’s te nemen.’ Het zijn durfals en ‘ontdekkingsreizigers’ met een gezonde dosis nieuwsgierigheid, plus de vereiste technische knowhow en interesse in de werking van complexe machines. De CEO op vliegles sturen helpt niet; het is de aard van het beestje. Bij de piloten komt de motivatie uit het hart.

Bruce Dickinson

Bruce Dickinson is het schoolvoorbeeld van een vliegende CEO

Bruce Dickinson is het schoolvoorbeeld van een vliegende CEO

Het schoolvoorbeeld van vliegende ondernemers met een creatieve drive is duizendpoot Bruce Dickinson, leadzanger en frontman van de metalband Iron Maiden – maar ook presentator, auteur, acteur en ooit veelbelovend schermer (hij nam deel aan de kwalificaties voor de Olympische Spelen). En dus piloot, ook van het grotere werk (Boeings als de ‘Ed Force One’ waarmee hij de band naar optredens vliegt), CEO van zijn eigen vliegtuigonderhoudsbedrijf, en marketingmanager voor de Britse chartermaatschappij Astraeus. In 2016 lanceerde hij samen met het Franse bedrijf Matwatches zijn eigen horloge, de Bruce Aeris Cronograph.

Bron: Journal of Financial Economics

Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels