artikel

Gaan algoritmen op zoek naar soft skills?

Innovatie

Het gonst van de geruchten: Facebook en LinkedIn staan op het punt om de werving- en selectiemarkt te ‘uberiseren’ met hun algoritmen. Betekent dat een disruptief einde voor de recruitmentsector?

Gaan algoritmen op zoek naar soft skills?

Het spook van de almaar voortschrijdende automatisering steekt overal zijn dreigende kop op. Zoeken de zelflerende systemen van social media straks op aanvraag voor u de beste nieuwe marketeer, CFO of commissaris? Verslaan de algoritmen de duurste recruiters en headhunters? Gek eigenlijk – naarmate geautomatiseerde processen onze taken overnemen, stijgt de vraag naar competenties die de machines voorshands missen: de zogenoemde ‘soft skills’ worden voor welhaast elke functie cruciaal. Zal kunstmatige intelligentie (AI) in staat zijn emotionele intelligentie en communicatievaardigheden te meten?

Restricties voor algoritmen?

De jacht op talent wordt steeds competitiever en duurder. Forbes schat de markt voor de betreffende diensten op een slordige $ 200 miljard, en daar ligt dus in elk geval een financiële incentive voor kunstmatig-intelligente analyse van alle op social media beschikbare data. Menselijke recruiters mogen op grond van de huidige privacywetgeving alleen op héél goede gronden de social-mediaprofielen van kandidaten checken, zo stelde nog
onlangs de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Maar of dat soort restricties voor AI gehandhaafd zou kunnen worden?

Werving en selectie gaan eigenlijk over het voorspellen van toekomstig gedrag. Zal deze kandidaat een positieve bijdrage leveren aan de doelstellingen van de organisatie? Het is onwaarschijnlijk dat HRM-analytics, hoe ‘predictive’ ook, op afzienbare termijn de menselijke recruiter (geheel) zal kunnen vervangen. Wel zal uit Big Data automatisch een shortlist met kansrijke kandidaten kunnen worden opgesteld. Om uit die groep de best passende te kiezen moeten we maar blijven vertrouwen op de subjectieve ervaring, het ‘gevoel’ en – ja ook! – de bias van uzelf en uw ‘peezetter’.

Bron: Management Executive

Boekentips:

Reageer op dit artikel