artikel

‘We concurreren tegen IKEA en de bowlingbaan’

Innovatie

Koninklijke Burgers’ Zoo bestaat 105 jaar. Aan directeur van de vierde generatie Alex van Hooff de taak om een nieuw fundament voor nog minstens 105 jaar dierenpark te leggen. Ook in de wereld van dierentuinen draait het immers om Darwinistisch overleven en survival of the fittest.

‘We concurreren tegen IKEA en de bowlingbaan’
Alex van Hooff (Foto: VidiPhoto)

Niet de sterkste soort overleeft, maar de soort die zich het beste weet aan te passen. Dat geldt niet alleen voor dieren, het geldt ook voor dierenparken. Burgers’ Zoo heeft zich in de laatste eeuw geregeld aangepast om te overleven. Van het sjokken langs een kooi met dieren, is Burgers’ Zoo een ‘experience’ geworden met een verzameling ecosystemen (woestijn, bush, oceaan, savanne en mangrovebos). Daarin onderscheidt het zich –als survivalstrategie – van andere dierenparken. Had Alex van Hooff in die overlevingsstrijd niet graag de inmiddels twee wereldberoemde panda’s Wu Wen en Xing Ya van buurman Ouwehands erbij gehad? Alex van Hooff: ‘Die vraag is ons veel gesteld, maar het antwoord is nee. We hebben gekozen voor de ecosystemen en gunnen Ouwehands de panda’s. Het is juist goed voor alle dierenparken dat die panda’s er zijn. Als dierenparken moeten we juist samenwerken. Dat doen we bijvoorbeeld heel sterk op veterinair gebied maar ook worden dieren uitgewisseld om voort te planten. Samenwerking is juist goed. Als één dierenpark verzaakt, heeft onze hele industrie daar last van. Doet iemand iets nieuws, zoals de panda’s, profiteren we er ook allemaal van.’

Pasar Malam

In de afgelopen eeuw heeft Burgers’ Zoo constant moeten vernieuwen. ‘Dat is een must’, zegt Van Hooff. ‘Al weet je soms niet welke kant het op beweegt. We hadden bijvoorbeeld nooit kunnen verzinnen dat de smartphone zo’n impact zou hebben op de wereld en ook op ons. En toen we met de Ocean begonnen was een ruit van 20×5 meter een maximum. Nu is dat al het dubbele.’ Grote projecten, zoals de ecosystemen, worden vanuit de directie aangestuurd. Van Hooff: ‘Als we af hadden moeten gaan op bezoekersenquêtes was er vermoedelijk nooit een “bush” gekomen. Soms moet je als directie ver weg durven denken. Bezoekers doen dat minder.’

Maar verandering geïnitieerd door personeel, vindt Van Hooff minstens zo belangrijk. ‘Mooi voorbeeld. In de winter is het hier minder druk. Een medewerker kwam met het idee om een Pasar Malam festival te organiseren als indoor event. Daar komen inmiddels tienduizenden extra dierenparkbezoekers op af. Veranderen draait vooral om veel luisteren en praten. We doen het met z’n allen.’ Nog een mooi voorbeeld van samenwerking. Voor nieuwbouw zette Burgers’ een tender uit. Geen leverancier kwam met FSC-hout, terwijl dat milieuvriendelijker is. Toen Burgers’ (houder van onder meer regenwoud in Belize) daar wel op inzette, kwamen er vier partijen met een FSC-hout offerte. Alex van Hooff: ‘Eén van die leveranciers heeft FSC-hout nu als corebusiness. Door samen te werken hebben zij zich kunnen vernieuwen. Als dierenparken samen vernieuwen we ook.’ Samenwerken doet Burgers’ ook nauwgezet met het naastgelegen Openluchtmuseum, de provincie en de stad Arnhem. ‘We denken in partnerships.’

Game changers

Burgers' Zoo heeft ecosystemen (foto Burgers's Zoo)

Burgers’ Zoo heeft ecosystemen (foto Burgers’s Zoo)

Een bijdrage leveren aan natuurbescherming enerzijds en dat Burgers’ Zoo ook over een eeuw nog als dierenpark bestaat anderzijds, zijn de twee drivers voor Alex van Hooff. Hij kan nu nog niet zeggen wat de gamechangers van de toekomst voor dierenparken zullen zijn. In de Darwinistische survival of the fittest is het een constant aanpassen, waarbij Burgers’ nadrukkelijk wel de weg van de display van ecosystemen heeft gekozen. ‘Ik ben blij dat Emmen is vernieuwd, Ouwehands de panda’s heeft en wij de ecosystemen hebben. Het versterkt de sector. Een sector die uiteindelijk een gevecht aan moet gaan met de vrije tijd van de consument. Om in die wereld te overleven, strijden we niet zozeer met andere dierenparken maar met onder andere IKEA en de bowlingbaan.’

Rode draad

Hoe Burgers’ Zoo de survival of the fittest beleeft en vertaalt in strategie, laat Alex van Hooff op 9 maart weten tijdens het Vakmedianet symposium Ontketen Vernieuwing. Een bijeenkomst die gehouden wordt in zijn eigen dierenpark. ‘Wat de rode draad van mijn betoog zal zijn? Ik zal de vijf normen en waarden van Burgers’ Zoo toelichten. Op één staat dierenwelzijn, maar vernieuwing staat ook in die top vijf. Vernieuwen is leuk en essentieel.’

Reageer op dit artikel