artikel

‘Kwaliteitsmanagement moet zich richten op verbinding’

Kwaliteitsmanagement

Het thema van het Kwaliteitsmanagementcongres op 19 mei is ‘meer doen met minder'.  Niet alleen vanwege de bezuinigingen, maar ook is het tijd voor een andere manier van denken. "Kwaliteitsmanagement moet zich niet richten op meer rigide systemen maar op betere verbindingen tussen mensen." Dat stelt Jos van Oosten, partner bij Q-tips en spreker tijdens dit congres.

Het wordt tijd voor een andere denkwijze in kwaliteitsmanagement. Minder systemen en hiërarchie en meer focus op de rol van mensen. Van Oosten zit inmiddels achttien jaar in het kwaliteitsmanagementvak en heeft een duidelijke mening over een nieuwe koers voor kwaliteitsmanagers.

Van Oosten: "De afgelopen jaren hebben kracht en macht de overhand gekregen. Maar geforceerd veranderen werkt niet. Als je een reorganisatie vanuit de hiërarchie oplegt en mensen zijn niet gemotiveerd om zelf te bewegen, vraag je dan af of je wel goed bezig bent. We denken te veel vanuit oude paradigma's van controle en hiërarchie. Buiten organisaties gaan vooral jongeren makkelijk en snel verbindingen aan, gebruikmakend van internet en social media."

Verbindingen
Kwaliteitsmanagement moet zich ook veel meer richten op het faciliteren van verbindingen: tussen collega's, producten en markten, zegt Van Oosten.
"Laat mensen en organisaties weer in hun kracht komen door elkaars talenten en kennis te benutten. De kwaliteitsmanager moet actief en realtime bezig zijn met het vertalen van management informatie naar deze ‘self control'. Hij moet daarbij ook over de grenzen van de organisatie durven kijken. Nu wordt te vaak vanuit risico's en wantrouwen geredeneerd, we moeten terug naar onderling vertrouwen. De mens is immers de sleutel tot verandering."

Tijdens het congres wil Van Oosten het publiek aan het denken zetten met inspirerende praktijkvoorbeelden.

Hier vindt u alle informatie over het kwaliteitscongres.

Reageer op dit artikel