artikel

‘Ondernemers doen alles voor hun klant’

Kwaliteitsmanagement

Om te innoveren heb je ruimte nodig. Ruimte die er in een bestaande organisatie door aanwezige kaders en richtlijnen vaak niet is. Daar heeft een nieuwe organisatie geen last van, maar het nadeel van het opzetten van een volledig nieuwe organisatie is dat er veel tijd en geld gaat zitten in de back office. Daarom haakt Ondernemersgroep De Driestroom aan bij een bestaande organisatie, maar wel met een aparte BV. Een case uit de zorgwereld.

‘Ondernemers doen alles voor hun klant’

Zo rond het najaar van 2006, voorjaar 2007 begon het te kriebelen bij zorgmanager in de VG-sector Johan Emons. Hij probeerde op zijn afdeling dingen structureel te verbeteren, maar na korte tijd vielen al die veranderinitiatieven stil en verviel de organisatie weer in oud gedrag. Dat was ook wel verklaarbaar, want de omgeving veranderde niet mee. De hoge overhead en vele lagen bleven bestaan. En medewerkers bleven werken volgens hun vaste rooster, volgens de bestaande protocollen en met de aloude gewoonte om met iedere vraag aan te kloppen bij hun manager in plaats van zelf een oplossing te bedenken. ‘Dat ligt niet aan de medewerkers, maar aan de manier waarop de zorg in de meeste instellingen is georganiseerd', haast Emons zich te zeggen.

Bron: Mirjam Hulsebos, Zorgmarkt, oktober 2012.
Hieronder is het hele artikel te downloaden.

Boekentip
De Customer Delight Strategie. Enthousiaste klanten en promoters door excelleren in klantgerichtheid.

Reageer op dit artikel