artikel

Marco Bijl (Dorel Juvenile Europe): ‘Kwaliteit zit in ons DNA’

Kwaliteitsmanagement

Hoe drie partijen succesvol samenwerken aan de Maxi-Cosi. Al ruim dertig jaar werkt Dorel Juvenile Europe, producent van onder meer Maxi-Cosi, intensief samen met twee partners in de keten. Dat heeft de drie partijen geen windeieren gelegd.

Marco Bijl (Dorel Juvenile Europe): ‘Kwaliteit zit in ons DNA’

Al ruim dertig jaar werkt Dorel Juvenile Europe, producent van onder meer Maxi-Cosi, intensief samen met twee partners in de keten. De leverancier van de kunststof onderdelen en het assemblagebedrijf zitten bij Dorel in Helmond onder één dak. Dat heeft de drie partijen geen windeieren gelegd. In een sterk concurrerende markt, boekt Dorel mooie resultaten. Wat is het geheim van deze succesvolle ketensamenwerking?
Dorel Juvenile Europe is onderdeel van de Canadese onderneming Dorel Industries Inc. De Juvenile (‘jongeren’)-tak van Dorel Industries is een van de drie divisies en produceert autostoelen, kinderwagens en bijbehorende accessoires voor baby’s en kinderen tot twaalf jaar. Bij Dorel Juvenile Europe werken 1300 mensen in 13 landen aan bekende merken zoals Maxi-Cosi, Bébé Confort en Quinny. De producten worden naar ruim 80 landen wereldwijd geëxporteerd. Maxi-Cosi is veruit het bekendste merk en inmiddels een soortnaam geworden. Voorheen werden Maxi-Cosi en Quinny door Nederlandse bedrijven gemaakt. Beide bedrijven zijn door Dorel overgenomen. Maxi-Cosi is momenteel wereldleider in autostoelen voor baby’s en kinderen. Om deze positie te continueren moet het bedrijf scherp blijven.

‘Kwaliteit zit in ons DNA’
Marco Bijl (zie foto) is Business Quality Manager bij Dorel Juvenile Europe en een van sprekers op het Jaarcongres Procesmanagement. Marco Bijl werd dit jaar verkozen tot Business Improvement Manager van het jaar. Hij richt zich met name op de kwaliteit van de organisatie. Volgens Marco onderscheidt Dorel zich van de concurrentie door een combinatie van innovatie, veiligheid en het merk. ‘Met Maxi-Cosi en Quinny hebben we sterke merken die wereldwijd bekend zijn en garant staan voor kwaliteit. Het kwaliteitsbewustzijn zit in het DNA van onze mensen. We maken een kinderveiligheidsartikel, er komt een baby in, een leven, daar moet iedereen van doordrongen zijn.’
In de projectteams wordt er vanaf het begin sterk op gelet dat een betrouwbaar product gemaakt wordt, dat ook goed en betrouwbaar geassembleerd kan worden. Marco: ‘Je ziet het ook terug bij onze leveranciers. Iedereen die aan Dorel levert, of het nou gaat om de schroefjes of de stoffen, moet zich realiseren dat hij meewerkt aan een kinderstoeltje dat goed moet functioneren – tijdens gewoon gebruik, maar ook tijdens een ongeluk. Dat is een risico, maar ook een uitdaging.’
Lees verder door het hele artikel in Sigma hieronder gratis te downloaden.
Tip: Meer weten over hoe Marco Bijl werkt? Kom naar het het 9e Jaarcongres Procesmanagement!

Reageer op dit artikel