artikel

De loverboy en de loverco

Kwaliteitsmanagement

Wat hebben de loverboy en de loverco gemeen? Ze maken beide misbruik van de taal van de liefde.

De loverboy en de loverco

De Loverboy. De jongen die dat kwetsbare, onzekere meisje opzoekt. Haar aandacht geeft, bemoedigende woorden toespreekt, haar aanraakt, betovert en cadeaus geeft. De jongen die dat kwetsbare, onzekere meisje zelfvertrouwen geeft. Het gevoel iemand te zijn. De loverboy maakt op gewiekste manier gebruik van de talen van de liefde. Zijn liefde echter niet oprecht. Hij maakt misbruik van het hart.
De loverco. De organisatie die oog heeft voor de klant. De klant aandacht geeft, de tijd neemt en cadeautjes geeft. De organisatie die de klant het gevoel geeft iemand te zijn. De klant het gevoel geeft er toe te doen. De organisatie die begrijpt hoe liefde het verschil maakt. Echter, net als de loverboy, is de loverco niet oprecht. De loverco maakt misbruik van de talen van de liefde, maakt misbruik van het hart.

Een voorbeeld van een loverco
Bij het televisieprogramma Radar zag ik een item over Forever Flawless. Forever Flawless is een Amerikaans beautyketen met onbetaalbare verzorgingsproducten zoals huidcrème met diamant. Sinds kort hebben ze ook vestigingen in Nederland. Om de overdreven dure verzorgingsproducten (die de belofte overigens niet waarmaken) te verkopen, maakt de keten handig gebruik van slimme verkooptechnieken met on top de kracht van liefde.
Forever Flawless verleidt de klanten zoals de loverboy het meisje verleidt. Aandacht, bemoedigende woorden, tijd, cadeaus en zelfs lichamelijke aanraking maken deel uit van het pakket van de loverco. Een verkooptechniek die lijkt te werken. Want klanten tellen zowaar 600 euro neer voor een paar potjes onbenullige crème. De liefde beperkt zich niet tot de winkel zelf, want bij Forever Flawless staan de medewerkers op straat. Ze spreken de klant voor de deur aan. Geven de klant aandacht. Vragen of de klant misschien iets wil uitproberen. Pakken de klant in. Eenmaal binnen nemen de verkoopmedewerkers uitgebreid de tijd voor de klant. Ze spreken de klant zelfs bemoedigend toe en wekken de indruk dat je een nieuw leven te wachten staat wanneer je de crème met diamanten gebruikt. Zelfs een vriendje of de status van beroemdheid lijkt binnen handbereik. En of het nog niet genoeg is, krijg je zomaar een cadeautje toegestopt. Je zou bijna denken dat Forever Flawless werkelijk van de klant houdt. De band wordt bovendien verstrekt door het lichamelijk contact bij het testen van producten op de huid en de gezichtsbehandeling die de klant als cadeautje krijgt.

Wat hebben de loverboy en de loverco gemeen?
Het verhaal loopt niet goed af. De meisjes van de loverboy verdwijnen in de prostitutie. De praktijken van de loverco komen aan het licht in televisieprogramma’s als Radar. De liefde blijkt niet oprecht. De loverboy en de loverco maken enkel handig gebruik van de talen van de liefde. Misbruik heet dat.

Wat organisaties kunnen leren van de loverco
De loverco begrijpt als geen ander dat liefde een belangrijk element is van klantcontact. Dat de inzet van de vijf talen der liefde bijdraagt aan verkopen. In het geval van Forever Flawless is de liefde echter niet oprecht, komt niet uit het hart. Dat blijkt op termijn niet duurzaam. Maar wat als organisaties hun hart laten spreken: puur en oprecht? Als organisaties hun eigen taal der liefde ontdekken en deze inzetten onder de medewerkers en bij het contact met de klant? Dan ontstaan organisaties waar medewerkers zich, net als dat meisje van die loverboy, gewaardeerd en zelfverzekerd voelen. Waar medewerkers werken met aandacht voor elkaar. Een vonk die overslaat op de klant. Het kloppend hart van de organisatie dat contact maakt met de klant. Samen in de flirt, de dans der verleiding. Een dans die, wanneer de liefde oprecht is, resulteert in langdurige klantrelaties en bijbehorende omzet. Zakelijk geluk!
Bron: Nicoline Wisse Smit.

Reageer op dit artikel