artikel

Werk dit jaar al aan betere prestaties in 2012

Leiderschap

Het jaar 2011 is nog maar een paar weken oud. Toch is het al een prima moment om even een stapje terug te doen en eens rustig na te denken over hoe we zouden willen dat de zaken er over een jaar voorstaan. Als u zichzelf voor 2011 niet een aantal duidelijke doelen stelt, staat u er in januari 2012 precies zo voor als nu. En dat is niet wat u wilt, waarschuwt Patty Azzarello, CEO van de Azzarello Group.

Patty Azzarello probeert duidelijk te maken dat dit jaar al in het teken moet staan van betere prestaties in het volgende jaar.  Werkt u daar niet aan, dan zijn u en uw team over een jaar niet gegroeid. U zult vast wel een heleboel werk hebben verzet en meer hebben geleverd, maar u en uw team beschikken in januari 2012 over precies dezelfde mogelijkheden en capaciteiten als nu.

Dat is geen effectief leiderschap, schrijft Azzarello. Immers: een goed leider presteert niet alleen, maar zorgt ook dat hij of zij steeds beter wordt. En een tweede belangrijke eigenschap: Een goed leider bouwt een zeer capabel team onder zich, zodat hij of zij zelf de handen vrij heeft om hogere problemen te lijf te gaan.

 

Als uw team niet meer groeit, loopt u met z’n allen vast, de onderneming incluis. Hoe zorgt u ervoor dat uzelf, uw bedrijf en uw team groeien? Wat wilt u dat er beter is rond deze tijd volgend jaar?

Hier zijn drie vragen die u moet beantwoorden. En wel nu, beveelt Patty Azzarello:

Het is januari 2012 …
1. Op welke manier bent u vooruit gegaan?

  • Is uw netwerk sterker geworden?
  • Zijn uw communicatieve vaardigheden verbeterd?
  • Hebt u iets onder de knie gekregen dat de mensen aan de top van uw vakgebied doen of waaraan ze denken?
  • Bent u er in geslaagd een breder draagvlak voor uw ideeën te vinden?
  • Hebt u anderen iets kunnen bijbrengen of beter kunnen maken?
  • Ben u fitter?
  • Bent u als lid van uw gezin beter geworden?

Alles doen hoeft niet, kies maar wat. Stel eerst de vraag waarin u over een jaar gegroeid wilt zijn.  En begin eerst maar eens met het plannen van wat tijd om hierover na te denken!
 
Het is januari 2012 …
2. Wat kan uw team beter dan een jaar geleden?

  • Beslissingen nemen?
  • Meer kwaliteit leveren?
  • Het werk beter indelen?
  • Effectiever communiceren?
  • Talent herkennen en ontwikkelen?
  • Punctueel leveren?
  • Uw bedrijf geloofwaardig en betrouwbaar neerzetten?
  • Aantrekken en doorgronden van klanten?
  • Sociale media – intern of extern gebruik – doelmatig gebruiken?
  • Beter strategisch verkopen?
  • Met partners plannen?
  • Klantenservice?

Dit is een prachtige oefening om samen met uw team te doen. Plan een bijeenkomst buiten de deur en wordt het erover eens waar het team over een jaar beter in moet zijn geworden.

Het is januari 2012 …
3. Welke grote problemen in uw bedrijf zijn opgelost?
Ieder bedrijf en iedere organisatie heeft ze: hardnekkige problemen die hoognodig moeten worden opgelost, maar nooit lijken te worden opgelost.

  • Breng de meest hardnekkige problemen in kaart.
  • Wat had u gedaan willen krijgen en wat niet. Waarom niet?
  • Zet de onbeantwoorde vragen op een rij.
  • Wat zijn de grootste problemen en meningsverschillen in uw bedrijf en het team?
  • Welke grote bedreigingen zijn het moeilijkste in kaart te brengen?
  • Wat zijn je grootste frustraties?
  • Welke systemen en vaardigheden mist het bedrijf?
  • Welke onderdelen van uw organisatie werken niet goed?

De lijst is klaar? Pik er één issue uit dat nu voor eens en voor altijd zal worden opgelost. Pak daarna het volgende probleem en los dat op.

En denk er aan: Het gaat niet alleen om het werk. Wees er op bedacht dat niet alle aandacht alleen naar het leveren gaat. Neem de tijd en de ruimte om daar bovenuit te stijgen en de processen te verbeteren. Dat is de taak van een leider. Slaagt u daarin dan profiteert het bedrijf, dan profiteren de klanten, en wordt iedereen een beetje gelukkiger – met inbegrip van u!

(Bron: Patty Azzarello's Business Leadership Blog)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels