artikel

EVP is het DNA van het bedrijf

Leiderschap

Als er iemand was die de kracht van Employee Value Proposition (EVP) doorgrondde en wist toe te passen was het Apple-baas Steve Jobs wel. Maar hij was gelukkig niet de enige ceo die begreep hoe je de juiste mensen binnenhaalt in je bedrijf, en ze vasthoudt. Een paar voorbeelden van succesvol EVP-beleid.

EVP is het DNA van het bedrijf

Apple’s Think Different campagne is een prachtig voorbeeld van EVP. De slogan vat – in een paar woorden – precies samen wat voor mensen in het bedrijf op hun plaats zijn en gewaardeerd worden: de buitenbeentjes, de rebellen, de onruststokers, degenen die de dingen anders zien en die denken dat ze de wereld kunnen veranderen. Gezwollen taal, dat wel, maar het gevoel dat erdoor wordt opgeroepen past helemaal bij de producten van Apple.

Een vergelijkbaar verhaal bij Nike. De EVP van het sport(schoenen)merk wordt perfect geïllustreerd door de aankleding van het hoofdkwartier in Hilversum. In de hal van het bedrijf een Starbucks vestiging en grote tv-schermen waarop sportwedstrijden zijn te zien, buiten een voetbalveld en een atletiekbaan. De medewerkers, in spijkerbroek en sneakers, kunnen wanneer ze maar willen gaan sporten of naar een wedstrijd kijken. Just do it is de slogan, en dat geldt voor het werk en voor de ontspanning.

Zelf invullen
Nog meer voorbeelden? Starbucks, met de barista als essentiële schakel in het creëren van de Starbucks Experience. Weliswaar is de bereiding van de koffie helemaal gestandaardiseerd, maar vanaf het uitserveren van de bakjes troost mogen de medewerkers – die niet voor niets partners heten – die experience zelf invullen voor de klant.

Of neem ING, dat het 'groene boekje' voor werknemers heeft bedacht: een gidsje met trainingen en rituelen die het dna van het bedrijf ('handen uit de mouwen') vertegenwoordigen.

Of Ikea, waar de roosters zo worden gemaakt dat allerlei typen werknemers ermee uit de voeten kunnen: huisvrouwen, studenten, seizoensmedewerkers, ouderen. Gevolg: een informele maar zeer betrokken sfeer in het hele bedrijf.

Ook Tempo-Team is een goed voorbeeld van een onderneming met een succesvol EVP-beleid. Red Ambition heet het daar. De ‘rode’ persoonlijkheid van het bedrijf en van de medewerkers zijn samengevat in de drie kernwaarden Betrokken, Inventief en Daadkrachtig. Werknemers kunnen allerlei beloningsprogramma’s en leiderschapstrainingen volgen, maar ze moeten er zelf om vragen. Dat bevordert de drive en durf van het personeel.

De vier kenmerken van EVP

  1. De EVP is gebaseerd op een grondige analyse van de strategie van de onderneming, de huidige beleving van het personeel en de klanten en het huidige medewerkersbestand.

  2. De EVP bestaat uit een optelsom van missie/visie/waarden, cultuur/ontwikkelingsmogelijkheden, beloning/performancemanagement. Talentmanagement moet dus een herkenbaar onderdeel zijn.
  3. De EVP wordt creatief vertaald en consistent gecommuniceerd over een langere periode. Bij voorkeur heeft de EVP ook een logische verbinding met de proposities voor klanten (zie Apple!)
  4. De EVP moet meetbaar bijdragen aan het behalen van gekwantificeerde doelstellingen. Bijvoorbeeld door het verhogen van medewerkerbetrokkenheid, het verlagen van het personeelsverloop, het sneller invullen van vacatures en het vergroten van de klanttevredenheid.

(Bron: André van Hooren in Gids voor Personeelsmanagement)

Lees ook: Effectieve communicatie stuwt financiële prestaties

Reageer op dit artikel