'Het merk is een heel krachtige en winstgevende managementtool.' Dat zegt Johan Gromark, ceo Label en ontwikkelaar van de Brand Orientation Index. Gromark is een van de sprekers op het Identiteitscongres op 23 april 2012.
Kun je iets meer over jezelf vertellen?Ik ben een Zweedse Brandoholic, met een grote interesse en voorliefde voor Nederland. Die voorliefde heeft te maken met liberale mindset van veel Nederlanders en het hoge niveau van design en marketing in jullie land. Als managing director van Label, een Zweeds merkadviesbureau en onderdeel van BBDO, eet, leef en adem ik merken. Ik ben er van overtuigd dat merken een grote bijdrage leveren aan het creëren van waarde voor consumenten en organisaties. Uiteindelijk vraagt het bouwen van een duurzaam sterk merk om een open, eerlijke en transparante manier van waarde creëren. Merken die manipuleren, aan window dressing doen, overleven het niet in de toekomst.
Identiteit gaat vaak over de rode draad in het leven van mensen en organisaties. Wat is de rode draad in jouw werkzame leven?
Mijn grote uitdaging is het verbinden van het leiderschapsteam in een organisatie met merkmanagement. Hoe kan een leiderschapsteam het merk gebruiken om waarde te creëren en wat is er voor nodig om het leiderschapsteam zover te krijgen dat ze het merk gaan omarmen? Ik word dan ook echt blij als het management aan de haal gaat met het merk en ik als consultant eigenlijk niet meer nodig ben. Je ziet mijn fascinatie ook terug in mijn interesse in merkoriëntatie en de ontwikkeling van de Brand Orientation Index (BOI). De BOI geeft de mate aan waarin een organisatie gericht is op het merk en het merk dus als richtpunt gebruikt voor de organisatie. De mate van merkoriëntatie blijkt overigens ook sterk samen te hangen met de winstgevendheid van organisaties.
Welke rol speelt identiteit bij merkoriëntatie?
Merkoriëntatie en identiteit zijn zeer innig verbonden met elkaar. Mats Urde, een van de grondleggers van het denken over merkoriëntatie, zag merkoriëntatie ook echt als een concept dat gefocust was op het ontwikkelen van de identiteit van de organisatie. Ik kijk daar iets genuanceerder naar overigens. Identiteitsontwikkeling is voor mij een van de pijlers van merkoriëntatie, maar imago-ontwikkeling is dat net zo goed. Het is de uitdaging voor organisaties om in continue interactie met hun omgeving waarde te creëren. Merken bouwen is wat dat betreft echt een interactief proces tussen binnen en buiten.
Wat is de centrale boodschap van je verhaal op het congres?
Het merk is een heel krachtige en winstgevende managementtool. Het is de meest efficiënte en effectieve manier om je organisatie te verbinden met je stakeholders. Dat komt omdat het een holistisch concept is: ‘hier staan wij voor als organisatie'. Bovendien dwingt het organisaties om extravert te zijn en zich tegelijkertijd te focussen op de behoeften en verwachtingen van de buitenwereld.
Meer over: het Identiteitscongres.
Leestips
– Dialogisch denken
– Professionele ethiek.