artikel

Destructief gedrag

Leiderschap

Managers en organisaties verergeren hun problemen soms door zich antiproductief te gedragen. En schieten zich dus in de voet.

Destructief gedrag

Het is deze barre tijden voor bedrijven en managers al lastig genoeg om alle externe problemen het hoofd te bieden. Vaak maken ze het zichzelf nóg moeilijker door zich destructief te gedragen, zegt Rosabeth Moss Kanter (Harvard).

Vijf what not to do's:

1. Een groter stuk van een kleiner wordende taart opeisen
Leiders zijn destructief bezig als ze meer profijt zoeken terwijl anderen het zwaar hebben. Bijvoorbeeld prijzen verhogen in tijden waarin hoge werkloosheid heerst en consumenten minder hebben te besteden. McDonald's verhoogde de prijzen in 2012 met 3% en beleefde daarna de eerste terugval in same store-omzet sinds negen jaar. De verantwoordelijke executive werd vervangen. Bij Hostess Brands weigerden bakkerijmedewerkers afgelopen november concessies te doen, waardoor het bedrijf in liquidatie moest en 18.000 banen verloren dreigen te gaan.

2. Boos worden
Boosheid en anderen de schuld geven zijn onproductief gedrag. Romney beschuldigde Obama er na zijn nederlaag van dat hij met ‘giften' de stemmen van jongeren, vrouwen, zwarte Amerikanen en latino's had ‘gekocht'. Daarmee verslechterde hij zijn eigen vooruitzichten in de politiek. Het verbitterde geklaag van voormalig BP-CEO Tony Hayward over hoe onrechtvaardig hij is behandeld ten tijde van de olieramp in de Golf van Mexico, heeft hemzelf én BP geen goed gedaan… Bitterheid maakt alles zuur.

3. Toegeven aan ‘mission creep'
Waarmee wordt bedoeld: managers beschouwen de sterke kernpunten als vanzelfsprekend beschouwd en jagen steeds maar op het groenere gras elders. Google moet oppassen niet in deze valkuil te lopen. Moet het zoekmachinefenomeen een apparatenfabrikant worden en een glasvezelnetwerk en mobiel netwerk bouwen? Riekt naar mission creep. Het is gevaarlijk om iets te willen worden wat je niet bent terwijl er nog heel veel waarde valt te halen uit wat je wel bent. Daarom moeten ook bijvoorbeeld professionals oppassen niet naar nieuwe gebieden uit te waaieren en ondertussen achter te raken in het gebied waar ze hun reputatie hebben opgebouwd.

4. Toevoegen zonder te onttrekken
Nieuwe dingen toevoegen zonder oude weg te halen is hoe toiletpotten verstopt raken, bureaucratieën uitdijen, werklasten onhanteerbaar worden, nationale budgetten uit de hand lopen en mensen te dik worden. Maar al te vaak ontbreekt het aan de discipline om te schrappen.

5. Denken dat je ermee wegkomt
Of het nu gaat om liegen, vals spelen, corruptie in het buitenland, overspel of andere dingen die niet door de beugel komen, het komt een keer uit. ALLES KOMT UIT. In een routine-audit, een juridisch onderzoek dat er op zich niets mee te maken had, een smartphonefoto van een passant of via een jaloerse rivale.

Bron: Rosabeth Moss Kanter in:  HBR Blog Network 20 november 2012.

Boekentips:
Professionele ethiek. Morele besluitvorming in organisaties en professies
Leiderschap in organisaties. Crisis in leiderschap – op zoek naar nieuwe wegen.

Reageer op dit artikel