artikel

Hoe snel en wendbaar is uw bedrijf? Tien vragen

Leiderschap

Voor elk bedrijf geldt: wees alert, proactief en snel (dat vooral). Tien klemmende vragen om te beoordelen in welke mate dat voor uw eigen organisatie opgaat.  Doe de test!

Kort geleden nog was Nokia de machtige marktleider op het gebied van mobiele telefonie. Maar de onderneming liet na dit leiderschap te bestendigen vanwege een combinatie van arrogantie, inertie en defensief denken. Als het gezegde 'niets is zo dodelijk als succes' geldigheid heeft, dan is het wel voor Nokia.
Een kernprobleem voor veel organisaties is dat ze nog steeds in veel opzichten zijn georganiseerd volgens gedateerde organisatiemodellen, die passend waren voor de marktomstandigheden in de tweede helft van de 20e eeuw – modellen gebaseerd  op hiërarchie en control. Terwijl het vandaag de dag vooral gaat om reactievermogen en wendbaarheid. Neem uw eigen organisatie. Hoeveel sneller is die dan tien jaar geleden?

Test
Er zijn tien indicatoren aan de hand waarvan de reactiesnelheid van een organisatie op veranderende marktomstandigheden is te beoordelen. Kunt u voor elk aangeven welke van de volgende vier antwoordcategorieën voor uw organisatie van toepassing is? Het gaat om de afgelopen twee jaar. 
A. op z'n minst 50% verbetering;
B. duidelijke verbeteringen, maar minder dan 50%;
C. ongeveer hetzelfde gebleven;
D. mindere prestaties.

Dit zijn de tien indicatoren, ze hebben betrekking op alle aspecten van de bedrijfsvoering:
1. Percentage van de bedrijfsopbrengsten uit nieuwe producten en diensten
2. Break even tijd voor nieuwe producten en diensten
3. Time to market voor nieuwe producten en diensten
4. Tijd die nodig is om het prototype van een nieuw product of dienst te ontwikkelen en te testen
5. Tijd die nodig is om op bevredigende wijze te reageren op een klantvraag
6. Tijd die nodig is om producten of diensten bij de klant af te leveren
7. Tijd die nodig is voor het nemen van een belangrijke strategische beslissing
8. Tijd die nodig is om een strategische beslissing uit te voeren op het niveau van de werkvloer
9. Tijd tussen periodieke strategische prestatie-evaluaties voor specifieke bedrijfsonderdelen
10. Tijd die nodig is voor het opstellen van jaarbudgetten en operationele plannen

Alleen indien u alle vragen met een A of een B hebt beantwoord, en meer dan de helft met een A, kunt u er zeker van zijn dat uw bedrijf in de pas loopt met de markt.
Geeft u veel C's en D's, dan is het meer dan waarschijnlijk dat u bezig bent terrein te verliezen op uw naaste concurrenten. En dat zou wel eens kunnen betekenen dat er een kans is dat u Nokia achterna gaat.

Bron: Morgan Cross Consultancy.

Leestips
Horizontaal organiseren
Business Model Generatie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels