artikel

Waarom strategische wendbaarheid paradoxaal leiderschap vereist

Leiderschap

In een hoog competitieve omgeving is strategische wendbaarheid van levensbelang. Een organisatie moet snel en flexibel kunnen reageren op de constante veranderingen om zich heen.

Waarom strategische wendbaarheid paradoxaal leiderschap vereist
Maar ‘strategische wendbaarheid’ lijkt een contradictio in terminis te bevatten. ‘Strategisch’ houdt in dat je stabiel bent, een langetermijnvisie hebt en daaraan vasthoudt en dat je routines vastlegt. ‘Wendbaarheid’ vereist veelal het tegenovergestelde. Hoe kunnen leiders deze tegenstelling effectief managen?
‘Het verschil tussen gewoon gemiddelde bedrijven en uitmuntende, is de en/en-mentaliteit’, zegt Paul Polman, CEO van Unilever. Hij doelt hierbij op het vermogen van bedrijven om ‘zowel-als-oplossingen’ te vinden voor problemen en issues. Besluiten die zowel zorgen voor winstgevendheid, als voor duurzaamheid bijvoorbeeld. Het vereist bijzondere leiderschapskwaliteiten om deze paradox effectief te managen. Dit artikel beschrijft de tegenstrijdige aard van strategische wendbaarheid, met voorbeelden van hoe bedrijven als Unilever, IBM Global Services Canada en Lego omgaan met deze paradox. Want hoe kan een paradoxale aanpak leiden tot strategische wendbaarheid? En hoe kunnen leiders zich een dergelijke aanpak eigen maken? Uit onderzoek blijkt dat leiders die deze paradox effectief weten te managen en zo strategische wendbaarheid realiseren, vijf dingen doen:
1. waardeer de paradoxen;
2. identificeer paradoxen proactief;
3. vermijd angst en defensief gedrag;
4. communiceer consequent de en/en-boodschap;
5. focus op elke zijde van de medaille.
Lees het hele artikel van Marinne Lewis, Constantine Andriopoulos en Wendy Smith in Management Executive (sept./okt. 2014) door het hieronder te downloaden.
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels