artikel

Minder managen

Leiderschap

‘Nu eens niet over minder managers, maar over minder managen’, schrijft Koos Groenewoud over ‘Ontmanagen voor managers’. ‘Ik heb het boek van Thom Verheggen met erg veel plezier gelezen en vond het een feest der (h)erkenning’.

Er gaat geen dag voorbij of het thema zelfsturing is aan de orde. Het is een onomkeerbare ontwikkeling, passend bij deze tijd. Er wordt op dit moment veel geschreven over veranderen, nieuw leiderschap, nieuwe businessmodellen, nieuw organiseren en nieuwe economie. Daar heb je nieuwe leiders voor nodig. Die durven los te laten, te vertrouwen en veiligheid te bieden. In sommige boeken over zelfsturing ligt het accent op het proces en het verminderen van het aantal managementlagen. Verheggen kiest voor een andere insteek. Hoe ben je in staat om met minder uren (en met meer plezier) een beter resultaat te bereiken. Daarmee haalt hij de angel uit de discussie en zorgt er voor dat het om de inhoud gaat en niet over de toon. Over slim gesproken …

Herkenbare voorbeelden
Hij geeft (als een storyteller) een aantal herkenbare voorbeelden uit zijn eigen praktijk. Hierdoor gaat het boek ‘leven’. Ook de ervaringen van andere managers zijn goed gekozen. In één geval geeft een manager aan dat hij zijn werk nu in twee dagen kan doen. Alleen al voor dat voorbeeld zou je het boek moeten kopen. Inspirerend, verrassend en leerzaam. Een van de voorbeelden die mij raakte stond in het hoofdstuk ‘Verbeteren’. ‘Zou je hier even naar willen kijken’, vroeg een collega van Verheggen. Het ging over een projectvoorstel, wat Verheggen vervolgens volschreef met veranderingen, verbeteringen, suggesties en vragen. Zijn leermoment: ‘Het voorstel was misschien 5 % beter geworden, maar de ziel was er uit en het eigenaarschap (en de motivatie, KG) van de collega met 50% afgenomen’.

Exponentiële ontwikkeling
Verheggen besteedt aandacht aan de exponentiële ontwikkeling van technologie. Ik zou dat stuk uitprinten, want veel managers, bestuurders en toezichthouders realiseren zich onvoldoende dat dit speelt. Als ze bovendien denken dat het hun tijd wel zal duren dan hebben ze een probleem (en hun langste tijd gehad). Bij het hoofdstuk over functiegebouw en functiehuis bedacht ik het volgende ‘in beton gegoten …’ Verder dacht ik ook aan een slim bedrijf dat met bouwen te maken heeft, te weten Kesselaar & Zoon.

Bonus
Ik vond de volgende zinsnede een eyeopener. ‘Meet them where they are, not where you want them to be’. Waar zit je toehoorder of lezer, wat vinden zij belangrijk en waar zijn ze ongerust over? Loop je zelf te ver voor de troepen uit? Stof tot nadenken! Verder raad ik de lezers aan om hoofdstuk 14 ‘Bezwaren’ te lezen en te herlezen. Dit hoofdstuk plus de hierboven genoemde eyeopener en het voorbeeld van de manager die zijn werk in twee dagen kan doen, maken dat het boek zijn prijs meer dan waard is. De rest van het boek is dan een bonus! (Over die bonus zal m.i. geen discussie ontstaan :-).) Van harte aanbevolen, niet alleen voor managers, bestuurders en toezichthouders, maar ook voor studenten en HRM’ers. Dit is écht de toekomst!
Recensent: Koos Groenewoud op Bol.com.

Aanbeveling Wouter Hart
Wouter Hart schrijft over ‘Ontmanagen voor managers’ (elke dag werken aan je eigen overbodigheid): ‘Mooie inzichten om als manager scherper te worden in het vinden van de juiste toegevoegde waarde’. Hoeveel meer gebeurt er, als je minder de manager uithangt? Thom Verheggen schreef een prachtig boek. Verlaat je comfortzone en ga beter managen door te ontmanagen’. 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels