artikel

Selfassessment

Leiderschap

Non-verbale communicatie verraadt meteen hoe je als manager over je mensen denkt, en die minachting krijg je keihard terug. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid – kijk dus geregeld in de spiegel!

Selfassessment

Sinds zijn afscheid als CEO van General Electric (marktwaarde bij zijn aantreden 13 miljard dollar, bij zijn pensionering 500 miljard) blijft Jack Welch ons deelgenoot maken van zijn ervaring en wijsheid. Zo ried hij ons in november van vorig jaar aan elke dag in de spiegel te kijken en onszelf de vraag te stellen of we al te frequent voorkomend gedrag bij onszelf herkennen. Zo ja, doe er dan wat aan – dan neemt je carrière geheid een hoge vlucht!

• Net de verkeerde accenten leggen rond performance en waarden – te veel drammen en te weinig presteren.
• Alles bij het oude laten – en je verzetten tegen verandering.
• Een wit voetje halen bij je baas maar je peer group negeren.
• Problemen benoemen, maar niet oplossen.
• Je vooral richten op je volgende baan, en je huidige vervullen zonder geestdrift.
• Reclame maken voor jezelf – daarmee hou je alleen jezelf voor de gek.
• Jezelf te serieus nemen – te weinig lachen.
• Te slap en laf zijn om ooit ‘nee!’ te zeggen tegen het systeem.
• Nalaten je eigen opvolging te regelen vóórdat je wordt gepromoveerd.
• Tevreden zijn met jezelf – dan hou je op te groeien.

Een andere blogger die ons een spiegel voorhoudt is Paul LaRue, een van de initiatiefnemers van de Lead Change Group. Pauls missie is ‘to inspire and develop the current and next generations of burgeoning leaders to lead with character and integrity’. Onlangs vertelde Paul op zijn site The Upwards Leader hoe een jonge en gedreven vrouwelijke collega (met hoogwaardige MBA) de leiding kreeg over een forse afdeling, die goed functioneerde met ervaren en zelfstandige medewerkers. Een gouden kans om een prima team naar nog hogere prestaties te leiden. Ze ging vol goede moed en geestdrift aan de slag. Ze zou het laten zien! Maar helaas… ze bleek niet in staat haar team te inspireren tot enig enthousiasme, laat staan loyaliteit. Er was iets grondig mis met haar ‘leiderschap’. Het vigerend prestatiebeoordelingssysteem maakte gebruik van standaardformulieren met cijferscores en aandacht voor verbeterpunten en opleidingsbehoeften. Een van haar problemen was hoe ze daarmee omging. Ze had zich namelijk voorgenomen om niemand ooit een tien te geven. ‘Niemand is perfect, toch?’, zei ze. ‘Er is altijd wel ruimte om te verbeteren.’ Wat ze niet besefte was dat ze daarmee eigenlijk tegen haar mensen zei, dat ze niets voorstelden en het ook nooit goed zouden kunnen doen, in haar ogen. 

Geen wonder dat mensen ontslag namen, dat het commitment van het team daalde, en dat uiteindelijk ook de omzet eronder begon te lijden. En zij na twee jaar modderen naar een andere baan mocht gaan zoeken. Een klassiek voorbeeld, aldus Larue, van fout leiderschap. Je mensen geen erkenning geven, ze niet echt vertrouwen, dat is hun zelfvertrouwen ondermijnen. Te hoge doelen stellen werkt alleen averechts, zeker als je niet tegelijk alle mogelijkheden biedt voor opleiding en training. Non-verbale communicatie verraadt meteen hoe je als manager over je mensen denkt, en die minachting krijg je keihard terug. Hoogmoed komt voor de val, zoals het spreekwoord al zegt.
Leiderschap is vooral dienen.

Meer:
– Kijk af en toe ook eens in de spiegel via www.upwardsleader.com.
– Meer inspirerende blogs van Jack Welch.

Reageer op dit artikel