artikel

Hoe herken je slechte managers?

Leiderschap

Als je ondermaatse managers niet aanpakt, wordt je bedrijf nooit een koploper. Eerste stap: identificeer ze.

Dr. André de Waal – onder meer Maastricht School of Management en gespecialiseerd in High Performance Organizations – werpt licht op de zaak. Hij ziet bij slechte managers de volgende karaktertrekken:

  • Ze ruimen de ‘rotzooi’ van hun voorgangers op – zelfs als er helemaal geen rotzooi is. De voorganger krijgt er bij voorbaat de schuld van dat de slechte manager zijn afdelingsdoelen niet gaat halen.
  • Ze zijn altijd druk, druk, druk. Ze werken aan héél veel héél erg belangrijke projecten. Die natuurlijk voorrang hebben op hun eigen afdelingsdoelen.
  • Ze weten hoe het targetspel moet worden gespeeld. Ze weten dat hun afdelingsdoelen niet te strak moeten zijn. Zodat ze nooit strak kunnen worden afgerekend.
  • Ze managen alleen op afstand. Ze sturen graag op basis van performance-indicatoren, waardoor ze zich afzijdig kunnen houden van de dagelijkse werkzaamheden op de afdeling. Gaat er iets mis, wijs dan niet naar hen: ze waren er niet, ze konden er niks aan doen.
  • Ze hebben altijd een zondebok. De economie gaat slecht. Het regende te vaak. De collega (meestal de meest kwetsbare) deed z’n werk niet goed.
  • Ze maken omvangrijke, indrukwekkende plannen. Zodat hun chefs de indruk krijgen dat ze er bovenop zitten en alles onder controle hebben.
  • Ze communiceren in één richting. Met feedback wordt niets gedaan. Die wordt hoogstens gebruikt tegen de feedbackgever.
  • Ze hebben alleen oog voor de aandeelhouder. Hún belang dienen ze, zelfs als dat ten koste gaat van het langetermijnbelang van hun organisatie.
  • Het zijn echte machiavellisten, verdeel-en-heersers. Ze manipuleren collega’s, medewerkers en bazen.
  • Ze hebben een exitstrategie. Als een organisatie op het punt staat om de slechte manager ter verantwoording te roepen, stapt hij snel over naar een andere organisatie. Die vluchtroute was al lang van tevoren gepland; slechte managers hebben altijd een organisatie achter de hand waarnaar ze kunnen uitwijken.

Bron: Management Issues, 30 maart 2015 (vertaald en bewerkt door Management Trends)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels