artikel

Virtueel managen vereist specifieke vaardigheden

Leiderschap

Hoe geef je leiding in een virtuele omgeving, zonder dat je signalen over het hoofd ziet die langzaam kunnen escaleren?

Virtueel managen vereist specifieke vaardigheden

Als je werkt voor een mondiaal opererend bedrijf, dwars door tijdzones heen, is veel van je communicatie relatief onpersoonlijk – ook met Skype, GoToMeeting of WebEx. Het is moeilijk om teamleden op afstand betrokken en gemotiveerd te houden. Je moet zien te herkennen wanneer je mensen zich niet kunnen vinden in waarden of taken die aan de orde zijn, of om een of andere reden ontevreden zijn. Vier manieren om leiding te geven in een virtuele omgeving.

Leer je teamleden de ins en outs, verduidelijk je verwachtingen
Leg aan het begin van virtuele (series) meetings een goed fundament door iedereen te wijzen op de haken en ogen van virtueel samenwerken. Geef een voorbeeld van hoe gemakkelijk je conclusies kunt trekken op basis van gevoelens en aannames rond mails of andere virtuele communicatie. Geef regels over hoe je wilt dat jullie omgaan met onenigheid en conflict. Beloon van meet af aan de mensen die zich aan de regels houden, zodat je een vertrouwenscultuur opbouwt.

Vraag om opheldering bij vage mededelingen
Reken erop dat er altijd wel iemand in je team zit die zijn kont tegen de krib gooit. Let op dat je verschil maakt tussen onenigheid en disfunctioneel gedrag. Twijfel je, vraag dan om verheldering bij vage mededelingen. Beoordeel zorgvuldig of je de dwarsligger voor de hele groep aanspreekt op zijn gedrag of dat je hem apart neemt. En weet dat de meeste mensen onderhuidse irritatie of afwijkende motieven meestal ontkennen.

Stimuleer open en eerlijke feedback
Laat je niet overvallen door teamleden die dingen al lange tijd aan het opkroppen zijn en ineens exploderen. Nodig teamleden van begin af aan uit om eerlijk met elkaar te praten, om open ideeën uit te wisselen en hun mond op te trekken bij onenigheid. Laat zien dat constructieve onenigheid waardevol is. Gebruik enquêtes en chatfuncties om je mensen betrokken te houden en te onderzoeken op welke gebieden er tegenstand is of kan ontstaan.

Wees nieuwsgieriger en minder zeker van je zaak
Natuurlijk moet je als leider zelfvertrouwen hebben, maar dat betekent niet dat je de wereld in je broekzak hoeft te hebben. Als je je team de ruimte geeft om alternatieve ideeën of tegengestelde gezichtspunten in te brengen, dan stimuleer je open dialoog en creëer je vertrouwen. Nodig mensen die het oneens met je zijn uit om open hun visie te geven. Als ze het gevoel hebben dat ze worden gehoord, gaan ze minder snel in de contramine.

Bron: AMA Playbook

Door: Yvonne Halink

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels