artikel

Wat mensen van hun leiders willen (en niet krijgen)

Leiderschap

Wat medewerkers van hun managers verwachten blijkt in de afgelopen vijf jaar nauwelijks te zijn veranderd. Pr- en marketingbureau Ketchum onderzoekt jaarlijks welke kwaliteiten mensen verwachten van degenen door wie ze worden geleid. Al drie jaar lang staat steevast dezelfde kwaliteit bovenaan: leading by example (genoemd door 63% van de respondenten).

Wat mensen van hun leiders willen (en niet krijgen)

In het recentste onderzoek wordt dat gevolgd door open communicatie (61%), fouten toegeven en rustig omgaan met crisissituaties (beide 58%) en het beste naar boven brengen in anderen (57%). Ondertussen vindt in werkelijkheid slechts 24% van de medewerkers dat leiders effectief zijn en dat ze goed communiceren. De stemming is in mineur: slechts 17% denkt dat hun leiders volgend jaar beter zullen doen.

Hoe je een betere leider wordt

De Ketchum-onderzoekers geven vijf manieren om een betere leider te worden:

  1. Zorg voor heldere verwachtingen. Zeg geen dingen waar je later op terug moet komen.
  2. Wees transparant, door te luisteren en begrip te tonen.
  3. Kom met een heldere visie, waarin je fouten erkent en streeft naar verbetering.
  4. Bevorder leiderschap op elk niveau van de organisatie.
  5. Omarm en promoot diversiteit en gelijkheid.

Bron: World Economic Forum

Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels