artikel

Hoe maak je een toxische medewerker onschadelijk?

Leiderschap

Een toxische medewerker is wat anders dan een moeilijke medewerker. Toxische medewerkers richten niet alleen schade aan maar besmetten ook anderen met hun gedrag. Ze brengen een energievretend patroon op gang van elkaar frustreren en naar beneden halen.

Hoe maak je een toxische medewerker onschadelijk?

Het effectiefst tegen zo’n sluimerende ziekteverwekker is uiteraard ontslag. Maar dat kan niet zomaar. Een paar do’s en dont’s voor de overbruggingsperiode.

Wel doen
•    Met de persoon in kwestie praten, diep graven naar wat het gedrag veroorzaakt en counseling aanbieden om het gif met wortel en al uit te roeien.
•    De persoon kristalheldere feedback geven en de kans geven om te veranderen. Deze mensen hebben niet altijd in de gaten hoe destructief hun gedrag is. Beschrijf het gedrag en de effecten ervan concreet, bespreek welk gedrag je wél wilt zien en maak samen een keihard verbeterplan.
•    Met sancties dreigen en die ook uitvoeren. Zoek uit wat de medewerker persoonlijk echt belangrijk vindt (bijvoorbeeld een promotiekans, thuis werken) en pak hem daarop aan.
•    Breng de interactie van de toxische medewerker en de rest van je team terug tot het minimum. Denk: minder gezamenlijke vergaderingen, meer vanuit huis werken, het kantoor anders indelen, projecten opnieuw toewijzen.

Niet doen
•    De situatie als eerste aankaarten bij de andere medewerkers. Laat ze er zelf eerst mee aankomen en zelf suggesties geven.
•    De persoon in kwestie proberen te ontslaan als je zijn gedrag, de impact ervan en jouw respons niet eerst heel zorgvuldig hebt gedocumenteerd. Inclusief ondersteunend bewijsmateriaal: formeel ingediende klachten, beoordelingsgesprekken, 360-graden feedback enzovoort.
•    Je zo laten afleiden door de kwestie dat je ander werk en je verantwoordelijkheden verwaarloost.
Feit: sommige mensen zullen nooit veranderen, omdat ze het niet kunnen of niet willen. Uit onderzoek blijkt: 4% van de stoorzenders gedraagt zich zo omdat ze er lol in hebben en denken dat ze ermee weg komen. Gun ze die lol niet.

Bron: Harvard Business Review

Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels