artikel

Is je medewerker klaar voor een leidinggevende functie?

Leiderschap

Een ambitieus teamlid vraagt je te worden gepromoveerd naar een managementfunctie. Hij is goed in wat hij doet, maar is hij klaar voor zo’n stap? Hoe beoordeel je dat?

Is je medewerker klaar voor een leidinggevende functie?

Als manager ben je altijd op zoek naar de volgende generatie getalenteerde leiders, maar het is lastig om op voorhand te zien of iemand een goede manager gaat worden. Deskundigen op dit gebied hebben een paar richtlijnen.

Waarom?
Kijk eerst of de kandidaat écht inhoudelijk geïnteresseerd is in leidinggevend werk en niet alleen maar hogerop wil omdat hij al een tijd bij de organisatie werkt en het ‘nu eenmaal’ tijd wordt voor een promotie. Stel een simpele vraag: wat houdt management volgens jou in? En waarom denk je dat jij goed zou zijn in een leidinggevende rol?

Kijk daarna naar iemands leidinggevende ervaringen: als iemand bijvoorbeeld aanvoerder is geweest van het hockeyteam, telt dat wel degelijk mee. Daarnaast moet hij inzicht hebben in de organisatie: hoe werken dingen? Wat is er nodig? Waar gaat het heen? Bespreek het leidinggevende potentieel van de kandidaat ook met anderen – collega’s, teamleden. Dat kan in alle openheid gebeuren – vraag de kandidaat desnoods om referenties.

Uiteraard: kijk ook aan de hand van iemands doen en laten of hij de benodigde kwaliteiten in huis heeft om een goede manager te worden: van leergierigheid en visie tot veerkracht en samenwerkingsgerichtheid. Not least: geef iemand het vertrouwen als je buikgevoel je zegt dat het goed zit – mensen hoeven geen 10 te scoren om de kans te krijgen.

Wel en niet doen

 Wel:

  • De kandidaat vragen wat management volgens hem inhoudt en hoe hij een team zou leiden.
  • Zijn people-skills beoordelen (inclusief empathie en zelfkennis).
  • Kijken of hij de organisatie begrijpt door te vragen hoe hij de cultuur, behoeften en richting ziet.

Niet:

  • Vergeten om iemands leidinggevende ervaringen buiten de werksfeer mee te nemen (op sportgebied, bij vrijwilligerswerk enzovoort).
  • Waarschuwingssignalen negeren – als iemand niet nieuwsgierig is of niet goed kan samenwerken, gaat het hem waarschijnlijk niet worden.
  • Vergeten dat er in je eigen carrière iemand was die vertrouwen in je stelde en je de kans gaf om je te ontwikkelen.

Bron: Harvard Busines Review

Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels