artikel

Guido Thys: ‘Managen is een klotejob geworden’

Leiderschap

Management is geëvolueerd van de oplossing van problemen naar de oorzaak ervan. Managen is een klotejob geworden: managers zijn nergens populair en lijden aan werkdruk, stress en burn-outs. Dat schrijft Guido Thys in zijn nieuwste boek ‘8erlijk Management’. Maar er is ook goed nieuws: niet alle managers hoeven de laan uit.

Guido Thys: ‘Managen is een klotejob geworden’

Guido Thys is veelgevraagd spreker over klantenbinding en leiderschap. Als consultant zag hij veel bedrijven van buiten en van binnen en adviseerde ze over verkoop en klantenbinding. Later bundelde hij zijn bedrijfskundige kennis en zijn vermogen om mensen wakker te schudden en kwam hij terecht in het lezingencircuit. Inmiddels is hij zeventien boeken en 2400 lezingen verder. In zijn laatste boek legt hij uit hoe een manager in acht stappen de omslag kan maken naar succesvol leiderschap.

Kleurtjes
Want volgens Thys zijn mensen niet te managen, maar wel te leiden. “Een manager kan heel goed processen sturen, maar geen mensen. Daar heb je een leider voor nodig.” Hij vindt het bijvoorbeeld vreselijk wanneer er gemanaged wordt op ‘karakterkleurtjes’. “Dan word je niet meer als individu behandeld maar gemanaged op je kleurtje. Dat is zo hokjesdenken. Maar, zegt zo’n manager dan, het is handig want een goed gemixt team is handiger aan te sturen. Ik denk op mijn beurt: waarom moet je dat team kunnen aansturen? Een team heeft toch ook een zelforganiserend vermogen?”

Organisch proces
“Ik ken een bedrijf”, zegt Thys, “waar jonge mensen een project mogen starten en daar zelf collega’s uit de organisatie bij mogen zoeken. Dan zoek je dus vanzelf naar mensen die complementair aan jezelf zijn, dat is een organisch proces. En voor elk aspect van het project heeft iemand het laatste woord. Wie dan het functioneringsgesprek moet doen? Je spreekt gewoon met elkaar de doelen af en verdeelt de verantwoordelijkheden. Waarom zouden de mensen die het eigenlijke werk doen niet het beste weten wat de kpi’s zijn? De manager is er vervolgens voor om de verschillende teams aan elkaar te knopen. De manager moet uit de hiërarchie en een facilitaire kracht worden. Hij moet het geheel bekijken en stroomlijnen maar hij is niet de meerdere.”

Meer leiders
Er zijn in bedrijven meer leiders nodig, betoogt Thys. “Een manager staat boven een groep, een leider komt uit een groep. Dat zie je vaak bij ondernemingen die door een leider zijn opgericht en rondom hem zijn opgebouwd. Of bij familiebedrijven. Er zijn helaas maar weinig mensen die goed kunnen leiden én goed kunnen managen. Een leider spreekt mensen aan op emotie, niet op ratio.”

Cover your ass
Het gaat al mis bij de opleidingen van managers, vindt Thys. “Je hebt allerlei managementschools, maar geen leiderschapsschools. Een MBA is een master in business administration. Nou dat zegt het heel goed, waar is daar het menselijke aspect? Zo krijg je ivoren torens van mensen die met elkaar het managementspel spelen. Die het alleen over processen hebben. Maar daarmee ontziel je een onderneming en creëer je slome organisaties waar iedereen met cover your ass bezig is. Geef mensen vertrouwen en laat ze weer doen waar ze goed in zijn.”

Alvast twee van de acht stappen uit het boek

Stap 2: De juiste focus leggen.
Manager en medewerker zijn benamingen die op een hiërarchie wijzen, de koppen en de handjes van de negentiende eeuw. Wanneer we het woord medewerker vervangen door professional plaatst dit collega’s op een plek die veel meer recht doet aan hun inbreng. Alarmsignalen: wordt het in uw organisatie moeilijk gevonden om alle medewerkers professionals te noemen? Bingo!

Stap 4: Voor alles waarde creëren
De meeste waarde ontstaat in Vrijheid Binnen Kaders. Managers moeten af van hun drang tot micromanagement. Want dat neemt steeds meer verantwoordelijkheid van de professional af en is bewezen en gegarandeerd de grootste demotivator ter wereld. Alarmsignalen: zijn er mensen in uw bedrijf die hun territorium steeds meer proberen uit te breiden door micromanagement? Bingo! En: telt uw organisatie niet-professionals die als overhead te boek staan? Bingo!

cover-8terlijk-management‘8erlijk Management, in acht simpele stapen van worstelend manager naar succesvol leider’, is te bestellen via guidothys.nl/8erlijk

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels