artikel

Mythes over Europese en Amerikaanse CEO’s

Leiderschap

Zijn Europese CEO’s conservatiever als het gaat om leeftijd en geslacht? Zijn Amerikaanse CEO’s minder geneigd hun hele leven lang bij dezelfde organisatie te werken en worden ze sneller ontslagen? Is wat jij denkt echt waar? Of is het een mythe?

Mythes over Europese en Amerikaanse CEO’s

Mythe 1: Amerikaanse CEO’s doen meer aan jobhoppen
Zowel Amerikaanse als Europese CEO’s blijken tijdens hun carrière voor gemiddeld drie bedrijven te hebben gewerkt. Europese CEO’s werken gemiddeld dertien jaar bij hun huidige bedrijf, terwijl dat in de Verenigde Staten zeventien jaar is. Bovendien komen Europese CEO’s iets vaker van buiten het bedrijf: 34 procent was eerst CEO van een ander bedrijf, in vergelijking met 27 procent in de VS. Dat betekent dat Amerikaanse en Europese CEO’s grofweg op dezelfde manier te werk gaan om de top te bereiken en dat beide continenten dezelfde aanpak hebben als het gaat om managen van talent.

Mythe 2: Amerikaanse CEO’s lopen meer kans hun baan te verliezen
Op beide continenten waren CEO’s gemiddeld 49 jaar toen ze hun huidige functie aanvaardden. Maar Europese CEO’s blijven korter op hun post dan hun Amerikaanse tegenhangers; in de Verenigde Staten gemiddeld 6,5 jaar, in Europa gemiddeld 5 jaar. Deze resultaten spreken de wijdverbreide opvatting tegen dat het functioneren van Amerikaanse CEO’s strenger wordt beoordeeld en dat ze sneller worden ontslagen dan hun Europese collega’s.

Mythe 3: Topmanagers met internationale ervaring maken sneller promotie
Internationale ervaring wordt steeds belangrijker; in de Verenigde Staten had in 1993 bijvoorbeeld slechts 7 procent van de benoemde CEO’s buitenlandse ervaring, terwijl dat in 2003 al 44 procent was. Maar hoewel internationale ervaringen een positief effect blijken te hebben op de hoogte van het salaris van een CEO, blijken zij de klim naar de top interessant genoeg niet te versnellen. Hoe meer buitenlandse opdrachten de CEO’s aannamen, en hoe langer ze in het buitenland verbleven, hoe langer ze er zelfs over deden om de top te bereiken. Deze trend is ook daadwerkelijk zichtbaar onder CEO’s: onder de Amerikaanse CEO’s met internationale ervaring is het aantal internationale opdrachten sinds 1997 met 38 procent gedaald, en onder de Europese CEO’s met 70 procent.

Door: Monica Hamori

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels