artikel

Leiders moeten onvoorspelbaarder worden

Leiderschap

Leiders moeten onvoorspelbaarder worden, want het is voor medewerkers moeilijk om een chef te volgen die tot het kantoormeubilair is gaan behoren.

Leiders moeten onvoorspelbaarder worden
Onvoorspelbaarder is beter

Stabiel leiderschap is belangrijk, maar dat betekent niet dat leiders volledig voorspelbaar moeten zijn. Dat is saai en oninspirerend voor medewerkers en past ook niet bij de snel en constant veranderende omgeving vol onzekerheden waarin bedrijven opereren. De leiderschapsstijl moet dynamisch en omvoorspelbaarder zijn. Hoe krijg je dat voor elkaar? Richard Bridge van Top Banana geeft een paar voorzetten.

7 tips om onvoorspelbaarder te worden

  1. Verlaat je ivoren toren. Ga je kantoor uit en begeef je onder je mensen. Lunch met ze in de kantine, haal er een paar van de fabrieksvloer voor een spontane meeting, vraag medewerkers om ideeën vanuit hun specifieke deskundigheid.
  2. Overval mensen met iets geks. Van een verrassingsfeestje om een succesje te vieren of een flash mob in een kantoor of fabriek tot communicatie van een belangrijke boodschap via een surprise die je op iedereens bureau legt. They will love it.
  3. Bewaar je kalmte niet. Als er dingen veranderen en de huidige aanpak niet meer goed werkt, trek dan alle registers open: houd een grote centrale personeelsbijeenkomst, ga de werkvloer op om inzichten te verzamelen, bel je middenmanagers. Mobiliseer de troepen.
  4. Wees emotioneel. Mensen onthouden dingen die ze raken – aan het lachen maken, huilen enzovoort. Je bent als leider niet zwak maar sterk als je je emoties laat zien.
  5. Wees creatief. Effectieve interventies zijn slim én creatief, zetten mensen aan het denken en leggen verbinding op een dieper niveau. Om een publiek echt te verrassen moet je creatief zijn en diep durven gaan.
  6. Maak het persoonlijk. Vertel persoonlijke verhalen, deel je eigen herinneringen, denk na over – en deel – wat je hebt meegemaakt in je leven. Communiceer het op creatieve, impactvolle manieren, zodat mensen het onthouden.
  7. Vergeet perfectie. Medewerkers willen geen gefilterde, gepolijste versie van hun leider. Ze willen authentieke interventies van echte mensen. Verschuil je niet en wees gewoon wie je bent tegenover je mensen.

Bron: Management Today

Door: Ed Kerkman – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel