artikel

De vijf fundamenten van leiderschap

Leiderschap

Neem de juiste mensen in dienst. Laat ze groeien. En voorzie in heldere doelen die inspireren.

De vijf fundamenten van leiderschap

Eric J. McNulty, directeur onderzoek van het National Preparedness Leadership Initiative, sprak onlangs met twee inspirerende CEO’s: Sophi Tranchell van het Britse Divine Chocolate en Bill Sandbrook van het beursgenoteerde U.S. Concrete. Beide executives worstelen met een product dat is gemaakt van uiteenlopende commoditygrondstoffen die onderhevig zijn aan flinke schommelingen in prijs en kwaliteit. Dit bij hevige concurrentie hen dwingt tot een juist evenwicht tussen kosten en kwaliteit, en complexe distributiekanalen waarmee veel mis kan gaan. Beiden excelleren in vijf leiderschapsbasics die nogal eens over het hoofd worden gezien.

Mensen, cultuur, doel

  • Neem mensen in dienst die via jouw bedrijf een betekenisvolle bijdrage kunnen leveren aan de wereld. Je zou zeggen dat iedereen die van chocola houdt voor een chocoladebedrijf kan werken. Het is echter niet Divine Chocolate’s chocola maar zijn sociale missie die het bedrijf onderscheidt en getalenteerde mensen aantrekt. Tranchell wil werken met mensen die ‘gepassioneerd en nieuwsgierig’ zijn en die een positieve bijdrage willen leveren aan de wereld.
  • Zorg voor heldere doelen die inspireren. Sandbrook leidt een bedrijf dat op het eerste gezicht geen sexy product maakt – beton – maar dat dat maakt weinig uit: ‘Als je ervoor kunt zorgen dat je team warm wordt van een doel, is het feitelijk niet zo belangrijk wat de business is.’
  • Bied mensen een weg om te groeien en impact te hebben. Tranchell’s sociale onderneming doet precies dat: jonge mensen met idealen een mogelijkheid bieden om geld te verdienen én hun sociale idealen te verwezenlijken. Bij Sandbrook werkt het anders maar is het principe hetzelfde: hij stimuleert mensen enorm om zichzelf te ontwikkelen en innovatief en creatief te denken. Zodat ze een verschil kunnen maken in hoe het bedrijf zaken doet.
  • Cultiveer een positieve, ondersteunende cultuur. Sandbrook stimuleert een omgeving van samenwerking en respect, waarbij ‘ego’s bij de ingang worden gecheckt’. Een cultuur die ook tolerant staat tegenover ‘consequentie-arme’ fouten waarvan kan worden geleerd. Tranchell spreekt over een ‘eerlijke en inclusieve cultuur waarin mensen delen’, een cultuur ‘waarin we proberen om wendbaar te blijven en plezier te hebben’.
  • Leidt met een hoger doel. Leiderschap kan geen doel op zich zijn: ‘Je runt geen organisatie om leider te kunnen zijn’, zegt Tranchell. ‘Je doet het omdat je ziet dat er veranderingen moeten plaatsvinden en omdat je een verschil kunt maken.’ Het hogere doel van Sandbroek – ex-militair – is om ‘een team dingen te laten bereiken waarvan ze niet eens wisten dat het mogelijk was’. Teambuilding is zijn missie: ‘Het gaat om de immateriële beloningen, niet om de materiële. Het is een enorme kick als ik ze kan motiveren om op hogere niveaus te komen.’

Bron: Strategy+business

Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels