artikel

De relatie tussen vitaliteit, zelfeffectiviteit, duurzaam presteren en sporten

Leiderschap

Zelfeffectiviteit is de nummer 1-voorspeller van duurzaam presteren, zo blijkt uit onderzoek van managementwetenschapper Bas Kodden. Vitaliteit blijkt eveneens van significant belang voor het duurzaam presteren van professionals en betreft de prestatievoorspeller nummer 7.

De relatie tussen vitaliteit, zelfeffectiviteit, duurzaam presteren en sporten
Zelfeffectiviteit en sporten dragen bij aan duurzaam presteren

Ook onderling is er een zeer sterk verband, zo blijkt uit het onderzoek van Kodden. De combinatie van beide blijkt een sleutel tot duurzaam presteren, zo laat ook ander onderzoek zien. Zelfeffectiviteit en vitaliteit beginnen bij de focus op jezelf, je persoonlijke ontwikkeling (meer informatie daarover in zijn boek: De kunst van duurzaam presteren).

Ook om te gaan sporten heb je zelfeffectiviteit nodig. Dit betekent in dit geval dat je jezelf in staat acht het gewenste gedrag (gaan sporten) ook uit te gaan voeren. Zelfeffectiviteit zit hem dan in de combinatie van zelfvertrouwen – het lukt me vast om een uur lang te gaan sporten in de sportschool – en de effectieve uitvoering (ik maak tijd voor sporten).

Zelfeffectiviteit – de ingeschatte vaardigheid voor het verrichten van een bepaalde taak en het vertrouwen in de eigen bekwaamheid om deze taak met succes te volbrengen – verschilt van zelfvertrouwen in zoverre dat zelfvertrouwen het vertrouwen in het zelf betreft en zelfeffectiviteit de ingeschatte vaardigheid voor het verrichten van een bepaalde taak betreft. Het geloof in eigen kunnen leidt er dan toe dat een positieve intentie daadwerkelijk nieuw gedrag en duurzame prestaties oplevert.

Fit is het nieuwe rijk.’ – Erben Wennemars, langebaanschaatser (1975)

Veertien redenen om te sporten

Door sporten is je lichaam beter in staat zuurstof uit de lucht te halen en dit naar je spieren te vervoeren. Per jaar verlies je 1% van deze capaciteit. Na dertig jaar betekent dit dus veel puffen en hijgen. Door te sporten kun je dit verlies halveren.

  1. Sporten verlaagt de bloeddruk door dichtslibben van aderen tegen te gaan.
  2. Door regelmatig te sporten is je lichaam beter in staat glucose af te breken. Hierdoor verkleint de kans op diabetes type 2.
  3. Sporten onderhoudt je immuunsysteem en gaat zo veroudering tegen.
  4. Met sporten breek je lichaamsvet af. Bovendien zorgen de spieren die je krijgt van het sporten voor een snellere vetverbranding, zelfs als je stilzit.
  5. Sporten houdt je botten sterk. Je botten worden elk jaar 1% brozer en dunner. Door minimaal een uur per week gewichten te heffen worden je botten al sterker.
  6. Sporten versterkt de spieren.
  7. Vooral stretchsporten als yoga of tai chi gaan artritis tegen.
  8. Als we sporten, slapen we beter. Actief overdag, ’s avonds moe.
  9. We worden er vrolijk van. Door de aanmaak van endorfine tijdens het sporten hebben wij minder kans op depressies.
  10. Door deze endorfine worden wij ook minder angstig.
  11. Door regelmatig te sporten, ben je minder vaak ziek en afwezig op werk.
  12. Door te bewegen verbetert het geheugen.
  13. Met sporten wordt de kans om te gaan dementeren kleiner.
  14. Maar bovenal: sporten zorgt ervoor dat je meer energie krijgt. Je bent minder moe en minder gestrest.

Bron: De Kunst van Duurzaam presteren van Bas Kodden

Lees meer van Bas Kodden:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels