artikel

5 tips om de kantoorcrisis te bezweren

Leiderschap

Iedere manager krijgt er vaker mee te maken dan hem of haar lief is: crisis! Adviseur/coach/auteur John Baldoni heeft aantal tips hoe leidinggevenden in zo’n situatie moeten reageren om de kantoorcrisis te bezweren.

5 tips om de kantoorcrisis te bezweren
Hou het hoofd cool in de crisis
  1. Neem even de tijd om erachter te komen wat er aan de hand is
    Een leidinggevende kreeg te maken met een flinke storing in het bedrijf. Hij belegde als de verantwoordelijke man een crisisvergadering . In die bijeenkomst begon iedereen tegelijk zenuwachtig door elkaar heen te praten, weinig constructief dus. Hij wees onmiddellijk een aantal opdrachten en taken aan verschillende mensen toe en liet de vergadering een uur later opnieuw beginnen. Dat helpt om orde in de chaos te scheppen.
  2. Handel direct, maar niet gehaast
    Een leider moet richting geven en tijdig  reageren op iedere situatie. Maar gehaast handelen maakt mensen alleen maar nerveus. Snel handelen kan ook zeker weloverwogen zijn. Of zoals de legendarische coach John Wooden adviseerde: Be quick but don’t hurry.
  3. Zorg voor realistische verwachtingen
    Als er problemen opduiken, willen mensen dat die meteen opgelost worden. Helaas lukt dat maar zelden. Het is de taak van de leidinggevende de omvang en de reikwijdte van het probleem in kaart te brengen om vervolgens het probleem te lijf te gaan. Je wilt je medewerkers niet onnodig alarmeren, maar wees niet bang om helder te zijn over de omvang van de problemen. Winston Churchill was een meester in het opsommen van uitdagingen en tegelijkertijd antwoorden te geven. De speech bij zijn aantreden in 1940 is een beroemd voorbeeld: You ask, what is our aim? I can answer in one word. It is victory; victory at all costs; victory in spite of all terror; victory, however long and hard the road may be, for without victory there is no survival.
  4. Laat zien dat je de zaak onder controle hebt
    Wanneer dingen snel gebeuren, is er misschien niemand die de controle heeft, maar een echte leider neemt dan de regie in handen. Je hebt weliswaar geen controle over de ramp die zich aan het voltrekken is, maar moet die wel hebben over de reacties. Een leider regisseert en zorgt voor de juiste inzet van mensen en middelen die voor de oplossing kunnen zorgen.
  5. Blijf ontspannen en flexibel
    Dit is niet alleen van toepassing op de persoonlijke houding – een leider kan zich nooit veroorloven om zijn kalmte te verliezen – maar ook voor het vermogen om zich snel aan te passen. Een van de kenmerken van een crisis is het vermogen om snel te veranderen, dus je eerste reactie op de situatie is misschien niet je definitieve reactie. In crisissituaties kan een leider niet vasthouden aan één strategie. Blijf voortdurend nieuwe informatie tot je nemen, luister aandachtig en blijf overleggen met de experts die in de vuurlinie staan en precies weten wat er gebeurt.

Bron: Harvard Business Review

Boekentip: Decisions by Design >>>

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels