artikel

Positieve feedback is reuze zeldzaam

Leiderschap

Wil je als goede leidinggevende worden gezien? Prijs mensen dan ook, en geef niet alleen commentaar als het fout gaat.

Positieve feedback is reuze zeldzaam

Managers zijn niet dol op het geven van negatieve feedback, maar positieve feedback geven ze nog veel minder blijkt uit onderzoek. Ze onderschatten en masse de kracht en noodzaak van positieve feedback, en overschatten de waarde en werking van negatieve of correctieve feedback. Ze weten evenmin welke impact die negatieve impact heeft op collega’s, bazen en hun ondergeschikten: als leidinggevenden uitsluitend negatieve feedback geven, zijn ze minder effectief in de ogen van anderen. In hun eigen ogen zijn ze dan juist effectiever.

Oorzaken en remedies

Het begint mogelijk met de perceptie dat goede managers harde types zijn die niet bang zijn om mensen te vertellen wat er mis is. Mogelijk zien ze complimentjes als zwaktebod of aanmoediging om achterover te leunen. Vaak schiet het erbij in, of weten ze niet hoe ze het moeten aanpakken. Moeilijk is dat laatste niet: je kunt het kort houden maar wees wel specifiek. Complimenteer snel na het goede werk – en liefst alleen als je het meent.

Bron: Harvard Business Review

Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels