artikel

Een inspirerende manager? Meestal niet!

Leiderschap

Ongeveer 70% van de leiders ziet zichzelf als een inspirerende manager of een motiverend leider. Maar: 80% van de werknemers vindt hun leiders niet inspirerend. Oeps.

Een inspirerende manager? Meestal niet!
Managers vinden zichzelf een inspirerende manager

De essentie van hedendaags leiderschap is het vermogen om persoonlijke, betekenisvolle banden met mensen te smeden, zeggen Rasmus Hougaard en Jacqueline Carter, de auteurs van The Mind of the Leader (maart 2018). Ofwel, in de woorden van Javier Pladevall, CEO van Audi-VW Spanje: “Leiderschap gaat nu over het ontleren van management en opnieuw leren om menselijk te zijn.”

Nu de millennialgeneratie de organisaties binnenstroomt is dat nog relevanter: zij nemen geen genoegen met salarisstrookjes en bonussen maar verlangen ook zingeving, geluk en verbondenheid. Ondertussen hebben heel veel managers op dit punt nog een flinke slag te maken. Hoe ontwikkel je jezelf tot een humanere leider en inspirerende manager?

Van manager naar mens

  1. Maak het persoonlijk.
    Barry Wehmiller-CEO Bob Chapman vraagt zich bij elke beslissing die gevolgen heeft voor medewerkers af: als een kind, ouder of goede vriend van mij hier werkte, zouden zij deze beslissing dan op prijs stellen? Zo maakt hij van elke managementbeslissing een persoonlijke beslissing.
  2. Wees zelfbewust.
    Leiderschapsgoeroe Peter Drucker zei het al: je kunt niet andere mensen gaan managen als je niet eerst jezelf kunt managen. Leiderschap begint met inzicht in en leidinggeven aan jezelf. Mindfulness is een krachtig middel om je zelfbewustzijn te ontwikkelen.
  3. Wees onzelfzuchtig.
    Leiderschap gaat niet over jou maar over de mensen en de organisatie die door jou worden geleid. Onzelfzuchtigheid betekent niet dat je de voetveeg van anderen bent en dat je niet voor jezelf mag opkomen; onzelfzuchtigheid ontstaat vanuit zelfvertrouwen en zelfzorg. Zelftestvraag: als je beslissingen neemt, word je dan vooral gemotiveerd door het voordeel voor jou persoonlijk of het voordeel voor anderen?
  4. Wees begaan met je mensen.
    Compassie is de intentie om anderen blij te maken. Medewerkers die voelen dat hun leider om ze geeft, voelen zich veilig en vertrouwd, en zijn loyaal en toegewijd. Compassie is het centrale element van leiderschap. Als je meer compassie in je stijl wilt, stel jezelf dan deze eenvoudige vraag bij elke interactie: hoe kan ik deze persoon helpen om een betere dag te hebben?

Ben je manager en heb je een mening over leiderschap? Doe dan mee aan het Management Impact Leiderschapsonderzoek >>>

Bron: Harvard Business Review

Door: Ed Kerkman

Boekentips:

Reageer op dit artikel