artikel

Recensie Ontwikkel je leiderschap: doen!

Leiderschap

Beoordeel een boek niet op zijn buitenkant. Toen ik het boek Ontwikkel je leiderschap van Joël Aerts in handen had, moest ik daar aan denken. Want het boek ziet er zeer fraai vormgegeven uit. Een opvallende, frisse, snelle cover. En dat schept onbewust toch verwachtingen. En om maar met de deur in huis te vallen: die verwachtingen worden wat mij betreft waargemaakt.

Aerts heeft het voor elkaar gekregen om een boek te schrijven dat toegankelijk is, in duidelijke taal geschreven met aansprekende voorbeelden die hij terugvoert op zijn eigen carrière, maar ook op zijn vaderschap.  De auteur tuigt zijn boek op aan de hand van 14 versnellers voor leiderschapsontwikkeling, die worden onderverdeeld in 6 delen. Van die zes delen gaan er vijf over het ontwikkelen van je eigen leiderschap  en 1 over anderen helpen bij het ontwikkelen van hun leiderschap. En dit lijkt misschien wat ingewikkeld, maar als je het boek leest, is het volkomen logisch.

Praktische tips én praktische oefeningen

Ontwikkel je leiderschap staat vol met praktische tips en heel veel praktische oefeningen, of slimme vragen waarmee je jouw eigen leiderschap kunt ontdekken of leiderschapsstijl kunt ontwikkelen, bijvoorbeeld de eenvoudig maar intrigerende vraag: Wat is jouw motivatie om jouw leiderschap te ontwikkelen? Denk daar inderdaad maar even over na, want die vraag staat al aan het begin van het boek. En dat is dapper, want stel nou dat je antwoord is: ik heb die motivatie helemaal niet… Dan heb je het boek voor niets aangeschaft. Of niet?

Het mooie aan het boek is dat het niet alleen op jezelf toepasbaar is, maar ook wanneer je een coachende rol hebt, kun je het boek goed gebruiken. Mede doordat je in ieder geval weer een heel arsenaal aan anekdotes krijgt over hoe onderzoekers allerlei dingen onderzocht hebben, en hoe Aerts al die zaken zelf heeft toegepast in zijn leven. En daar tussendoor lees je motiverende kreten als: ‘Ja, ook jij bent geschikt’. En dat is toch fijn om te horen.

Inhoudelijk sterk

Door het gemak waarmee je het boek leest, zou je bijna vergeten dat het inhoudelijk best heel sterk is. Het is geen wetenschappelijk boek, maar wel een boek dat goed gebruikt maakt van wetenschappelijke inzichten, en die inzichten op een toegankelijke manier uitlegt. Elk hoofdstuk is gemakkelijk te lezen zonder dat je het hele boek erbij moet blijven pakken. En dat is een periode waar het draait om snackable content verfrissend. Je kunt het oppakken, opendoen, lezen, en weer wegleggen, om het overmorgen heel ergens anders open te doen en gewoon weer te lezen. Want op elke bladzijde staat wel iets waardoor je aan het denken gezet wordt.

De verfrissende en snelle cover wordt dus goed waargemaakt. En 1 oneliner uit Ontwikkel je leiderschap wil ik jullie echt niet onthouden. Het gaat erom dat authenticiteit geen excuus mag zijn voor eikelgedrag. En Aerts noemt het zijn gouden eikelregel: ‘Jouw authenticiteit mag niet de authenticiteit van iemand anders in de weg staan’. En een heel boek lang kun je daaraan werken. Ik zeg: doen!

Door: Eduard van Brakel

Het boek: Ontwikkel je leiderschap

Leiderschap is geen doel op zich. Het is slechts een middel. Een middel om het verschil te maken in je eigen leven, in je organisatie en in de wereld om je heen. Daarom is het waardevol om je leiderschap te ontwikkelen. Bij jezelf en bij anderen. Ontwikkel je leiderschap is je persoonlijke gids bij het versnellen van jouw leiderschapsontwikkeling én die van anderen. Inspirerend, motiverend en ontnuchterend praktisch!