artikel

We hebben niet minder managers nodig … maar meer betere managers!

Leiderschap

Het is al een tijdje bon ton om te klagen over managers. Om preciezer te zijn: om te stellen dat ze een gevaar zijn voor de organisatie en dat we allemaal beter af zouden zijn zonder ze. Ik ben niet een van die mensen die zegt dat we minder, of nog liever geen managers nodig hebben. Ik vind juist dat we meer managers nodig hebben! Dat wil zeggen: meer goede managers.

We hebben niet minder managers nodig … maar meer betere managers!

Waar we namelijk last van hebben binnen organisaties is het zogenoemde laboratoriumsyndroom. Stel, we moeten een nieuw hoofd van het laboratorium kiezen. Over het algemeen kiezen we dan de beste ‘labrat’ voor deze positie, deze weet immers het beste hoe het werk in het lab gedaan moet worden. Daarmee lopen we echter het risico dat we nu een excellente techneut minder hebben terwijl we een incompetente manager ‘rijker’ zijn. Incompetent omdat de labtechneut nooit getraind is om een manager te zijn.

Organisaties onderwaarderen namelijk nog te vaak dat ‘managen’ een echt beroep vormt, bestaande uit activiteiten die te leren zijn. We zijn niet geboren als manager, we worden dat, door leren en doen. Je kunt een graad in management verwerven (MBA) en er zelfs in promoveren (DBA). Maar omdat we ons niet realiseren hoe moeilijk managen eigenlijk is en onderwijl onvoorbereide mensen promoveren naar een managementpositie, terwijl we hen ook nog ’s geen gestructureerde managementtraining en coaching door senior-managers aanbieden, geen wonder dat er zoveel slechte managers zijn. En dat is dus niet de fout van die managers zelf.

HPO-onderzoek

Het laboratoriumsyndroom is terug te vinden in de algehele beoordeling die managers van hun medewerkers (en collega’s) krijgen in ons wereldwijde high-performance organisatie (HPO) onderzoek: een 6,5 voor de HPO-factor Managementkwaliteit. En in een recent onderzoek stelde 19 procent van de ondervraagde medewerkers in Europa dat slecht management de belangrijkste factor was dat ze minder productief waren dan dat ze zouden kunnen zijn (ADP, The Workforce View in Europe 2017). Dat is dus één op de vijf medewerkers!

Deze relatief lage beoordeling is een probleem omdat goede managers essentieel zijn voor het creëren en onderhouden van een HPO. In het HPO-raamwerk heeft de HPO-factor Managementkwaliteit de meeste kenmerken, en ook in de overige vier HPO-kenmerken (Medewerkerkwaliteit, Openheid & Actiegerichtheid, Continue Verbetering & Vernieuwing, Langetermijngerichtheid) komen kenmerken voor die met management te maken hebben: een duidelijk teken voor hoe belangrijk (goede) managers zijn voor een HPO. Deze importantie wordt benadrukt door de resultaten van een langdurig wereldwijd onderzoek door Sadan, Bloom en Van Rheenen. Ze lieten zien dat verschillen in toegepaste managementpraktijken direct samenhangen met (grote) verschillen in de prestaties van organisaties. Oftewel: hoe beter de manager, hoe beter de organisatieprestatie.

De HPO-manager

Het HPO-onderzoek geeft informatie over het gedrag van een HPO-manager. Eigenlijk gaat het om een variëteit aan gedragingen die nodig is en waarvan er een aantal gelukkig al natuurlijke gedragingen zijn van veel mensen. HPO-managers worden gekenmerkt door:

  • integriteit,
  • besluitvaardigheid,
  • actiegerichtheid,
  • prestatiegerichtheid,
  • effectiviteit,
  • zelfvertrouwen,
  • en een sterke (maar nooit arrogante) leiderschapsstijl.

Ze worden in al hun doen en laten gestuurd door de principes van klantfocus en klanttevredenheid, kwaliteit en continue verbetering, waardoor ze collega’s en medewerkers inspireren om te excelleren en buitengewone resultaten te behalen. Ze zijn meesters in het balanceren van ‘daring’ met ‘caring’: ze houden dialogen terwijl ze tegelijkertijd snelle besluitvormers zijn; ze hebben een visie én zijn in staat die te realiseren; ze luisteren maar zeggen wel duidelijk waar het op staat; ze zijn tegelijkertijd creatief en gedisciplineerd; ze dagen uit en geloven heilig in ‘afspraak is afspraak’; en ze kennen hun eigen sterktes en zwaktes en gebruiken die kennis om elke dag weer een beetje beter te worden. Kortom: HPO-managers creëren de condities waarin hun medewerkers kunnen excelleren, dag na dag. En daardoor komt de ware HPO tot stand, dankzij goede managers!

Door: André de Waal, auteur van hoofdstuk 2 van Perspectieven op Leiderschap

Het boek: Perspectieven op Leiderschap

In Perspectieven op leiderschap bundelen gerenommeerde auteurs hun krachten en geven een breed perspectief van leiderschap. In acht hoofdstukken geven ze actuele inzichten, praktijkvoorbeelden en concrete suggesties om effectief te zijn als leider in organisaties. U krijgt antwoord op de vele vragen die leven rond leiderschap en u wordt uitgenodigd om uw eigen leiderschapskwaliteiten te verdiepen en versterken

Reageer op dit artikel