Met FuturePriming kun je je denkwijze over de toekomst radicaal veranderen, met als bijkomstig voordeel dat je werkt aan je reputatie als toekomstgerichte leider met intrigerende ideeƫn over wat er anders zou kunnen worden.
Het bedenken van FutureFacts neemt ook niet overdreven veel tijd in beslag. Ik zou je aanraden om te streven naar vijf tot tien FutureFacts per kwartaal, wat een hanteerbare hoeveelheid ideeƫn zal opleveren. Als je de vier gouden regels volgt, zullen de FutureFacts relevant (regel 1), extern gericht (regel 2), onconventioneel (regel 3) en gedenkwaardig (regel 4) zijn: een indrukwekkend rendement op een investering van een halfuur per drie maanden.Aan de slag met FuturePriming
- Het is de bedoeling dat je vasthoudt aan de eenvoudige vorm van de voorbeelden: een pakkende, veelzeggende titel, een beknopte uitleg en een jaartal dat drie tot zeven jaar in de toekomst ligt. Op deze manier creƫer je een kort artikeltje dat de aandacht trekt en gedenkwaardig is, waardoor je het gemakkelijk in je communicatie kunt integreren (hier gaan we in hoofdstuk 8 van het boek Anticipeer dieper op in).
- Concentreer je op signalen die het begin van een veranderende werkelijkheid zouden aangeven, niet het einde. FutureFacts zoals āAmazon.com verkoopt laatste papieren boekā (een uiting van het idee dat digitale boeken de markt herdefiniĆ«ren) of āBank of America ontmantelt haar laatste geldautomaatā (een uiting van het idee dat contant geld wordt vervangen door elektronisch geld) gaan over de late signalen, niet over de vroege signalen.
- Bedenk de ideeĆ«n zelf. Je kunt anderen bij het proces betrekken en gebruikmaken van hun verbeelding, maar je kunt je eigen strategische ontwikkeling niet uitbesteden. Vergeet niet dat dit toekomstbetrokkenheid op niveau 4 is, waarbij sterke neurale verbindingen ontstaan in je hersenen ā maar alleen als je het zelf doet. Ņ
- Het positieve effect van FuturePriming blijft uit als je geen bewuste poging doet om je FutureFacts vast te leggen. Dit hoeft niet al te veel tijd in beslag te nemen ā je doel is om drie tot vijf FutureFacts per maand te bedenken, waar je zoān tien minuten mee kwijt zou moeten zijn. De gedachten zullen op willekeurige momenten opkomen; vastleggen kost een minuutje of twee per FutureFact. Probeer het eens drie maanden. Is het de tijdsinvestering waard? Geef het nog drie maanden en je zult merken dat het een automatisme wordt. Volgens velen van mijn cliĆ«nten is het zeker de investering waard.
- Ik zou je aanraden om in eerste instantie veel van jezelf te eisen. Ga telkens de vier gouden regels na, verbeter je idee zodat het aan de regels voldoet en verwerp het als het dan nog steeds niet goed genoeg is. Je zult ongetwijfeld betere ideeƫn bedenken. Als je FutureFacts niet aan de regels voldoen, zullen je resultaten eronder lijden. Als ze niet prikkelend genoeg zijn, zijn ze waarschijnlijk te conventioneel. Als ze te dubieus zijn, zal je geloofwaardigheid eronder lijden. Je moet dat aha-moment bereiken, maar dit is niet makkelijk en vergt inspanning. Als je FutureFacts niet aan de regels voldoen, zul je uiteindelijk je interesse verliezen omdat je de waarde van de methode niet meer inziet. Als je veel oefent en kritisch blijft, zul je echter verbetering opmerken en algauw over een degelijke hoeveelheid intrigerende FutureFacts beschikken die jouw zintuiglijk vermogen aanscherpen en jouw reputatie als een leider versterken.
- Ik raad je aan om je ideeĆ«n te promoten en zichtbaar te maken. Print ze uit en hang ze op in je kantoor. Praat erover met je team of met andere collegaās die je kunnen helpen om ze te verbeteren. Schrijf een column in de bedrijfsnieuwsbrief of start een blog over je ideeĆ«n. Zet ze op Twitter. Bespreek ze aan het begin van je (management)teamvergadering. Zo breng je je ideeĆ«n tot leven en bevorder je niet alleen de ontwikkeling van je zintuiglijk vermogen, maar ook je reputatie als toekomstgericht leider.
FutureFacts in de vergadering
Ik werk met leiders en teams die FutureFacts onderdeel hebben gemaakt van hun reguliere vergaderingen. In een van deze teams krijgt telkens iemand anders de taak om een FutureFact voor het volgende managementoverleg te schrijven. Dat managementoverleg begint met een vijf minuten durende discussie over het FutureFact. Na een paar maanden had het team meer dan twintig themaās verzameld die de toekomst van de sector zouden kunnen beĆÆnvloeden.Denk je eens in wat deze methode betekent voor de strategische dialoog tussen teamleden en hun betrokkenheid bij de toekomst van het bedrijf!Maar er is volgens mijn cliĆ«nten nog iets anders gebeurd. Door het gebruik van FutureFacts is de sfeer van de teamvergaderingen subtiel veranderd en de toon meer toekomstgericht geworden. Discussies over dagelijkse kwesties zijn nu over het algemeen constructiever en progressiever. Dit zou geen verrassing moeten zijn. Inmiddels weet je waarom, toch? Herinner je je het fenomeen priming nog, het speelgoed in de boardroom? Aan het begin van elke bijeenkomst wordt dit team onbewust geprimed om met de toekomst bezig te zijn, en dat beĆÆnvloedt de gesprekken over huidige uitdagingen (die door een ruimere denkwijze soms veel makkelijker op te lossen lijken). Bron: Anticipeer Door: Rob-Jan de Jong