artikel

‘Maatschappelijke winst door kernactiviteiten’

MVO

Driekwart van de topmanagers wereldwijd vindt dat de kernactiviteiten van een bedrijf zowel moeten bijdragen aan financiële winst, als moeten zorgen voor ecologische en sociale winst. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit (EIU) in opdracht van Deloitte, dat onlangs is gepresenteerd op het World Economic Forum 2012.

‘Maatschappelijke winst door kernactiviteiten’

Het onderzoek gaat ook in op communicatie en transparantie over MVO. Het grote publiek lijkt soms 'allergisch' voor de term duurzaamheid of MVO. Dit komt omdat bedrijven het vaak als een extra laag bovenop de normale core business presenteren. Bedrijven zouden juist veel meer moeten laten zien dat duurzaamheid verweven is met hun kernactiviteiten. En dat ze daarmee maatschappelijke winst boeken. Daarvoor is het belangrijk dat bedrijven hun eigen 'verhaal' formuleren en aan het grote publiek vertellen.

Duurzaam in Azië belangrijker, en beter gewaardeerd
Opvallend is dat men in verschillende werelddelen een andere kijk heeft op het maatschappelijk doel van bedrijven. Zo vindt driekwart van de topmanagers uit Azië dat bedrijven die waarde creëren op maatschappelijk vlak, volwassen zijn en sterk leiderschap vertonen. En in Latijns Amerika, Afrika en het Midden Oosten vindt men de maatschappelijke waarde essentieel voor het succes van ondernemingen op de lange termijn.
Europese en Noord Amerikaanse respondenten zijn minder uitgesproken. Zo ziet ongeveer 40% van de Westerse topmanagers het creëren van maatschappelijke winst als 'windowdressing'. Maar een even groot deel vindt een krachtig MVO-beleid juist een teken van sterk leiderschap en van belang voor de toekomst van de onderneming.

Tips/meer informatie
* Lees hier het volledige onderzoeksrapport:
* Duurzaam Denken Doen: Inspiratieboek voor onze gezamenlijke toekomst.
*  Jaarcongres Duurzaam Organiseren Doen! (31 mei 2012)

(Bron: MVO Nederland)

Reageer op dit artikel