artikel

Duurzaam Ondernemen met het Strategische Competentiedenken

MVO

Starbucks beseft dat de onderneming deel is van een groter geheel en dat de omgeving en belanghebbenden een deel van de gecreëerde waarde terug kunnen verwachten.

In 2010 betaalde Starbucks gemiddeld 1,20 euro per 0,453 kilogram voor de koffiebonen. Dit is vele tientallen procenten hoger dan de gemiddelde prijs van de koffiebonen. Verder begon Starbucks in 1997 een eigen Stichting ‘The Starbucks Foundation'. De stichting concentreert zich op het verbeteren van het leven van jongeren door onder andere literatuurprogramma's te steunen. Tot op heden heeft de Stichting tientallen miljoenen verstrekt aan honderden jongerenorganisaties. Tot slot heeft Starbucks haar eigen programma ‘Make your mark' opgezet om de lokale gemeenschap in de buurt van een Starbucks-filiaal te helpen. Zo gaat dagelijks veel voedsel dat na sluitingstijd overblijft naar lokale opvangcentra en in 2010 werden in totaal 191.000 uren ingezet om de lokale gemeenschap te helpen. Deze voorbeelden geven aan dat Starbucks beseft dat de onderneming deel is van een groter geheel en dat de omgeving en belanghebbenden een deel van de gecreëerde waarde terug kunnen verwachten.

Strategisch competentiedenken
Duurzaamheid en duurzaam ondernemen gaat in de kern over het organiseren van wat maatschappelijk gezien van waarde is, waarbij niet alleen rekening wordt gehouden met het hier en nu maar ook met toekomstige generaties. Zodat ieder die nu leeft een goed bestaan kan hebben, zonder dat de bronnen voor de toekomst worden uitgeput. Ondernemingen en (niet-gouvernementele) organisaties zijn veel gebruikte instituties die voor een belangrijk deel onze samenleving vormen. Het verleden wijst uit dat ondernemingen en organisaties het vizier in de regel gericht hebben op het creëren van waarde voor de korte termijn, waarbij alleen het financiële resultaat van belang is. Hierdoor staat de toekomst van onze samenleving op het spel. Voor een transitie naar zelfregelende en veerkrachtige organisaties, die de samenleving continu dienen, is een fundamentele verandering in denken en organiseren noodzakelijk. Met het strategisch competentiedenken hebben ondernemingen een open systeembenadering voorhanden om continu meervoudige waardecreatie en waardedistributie te organiseren en te managen. Koffieretailer Starbucks is wat dit betreft illustratief.

Lees het hele paper van Arjen Vernhout op ons kennisplatform Duurzaam Organiseren>Doen!

Bron: Nijmegen School of Management in samenwerking met Kluwer

Tip
Lees ook: Duurzaam Denken Doen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels