artikel

2 nominaties voor Zakendoen in de nieuwe economie!

MVO

De nominaties zijn voor het Managementboek van het Jaar 2014 en voor de Ooa-prijs (Orde van organisatiekundigen en -adviseurs).

2 nominaties voor Zakendoen in de nieuwe economie!

Duurzame waardecreatie vraagt om geïntegreerd sturen op financiële, sociale én ecologische activa, stelt Marga Hoek, directeur van De Groene Zaak. In haar boek Zakendoen in de Nieuwe Economie zet ze het klassieke managementparadigma rigoureus op zijn kop om de omslag naar een circulaire, all inclusive economie te versnellen. ‘Na de koplopers moet nu de rest van het peloton volgen.’
Haar boek is nu voor 2 belangrijke prijzen in de management- en advieswereld genomineerd.

Het tapijt in de nieuwe businessclass van de KLM-vloot bevat ingeweven blauwe stippen, waarvoor garens van oude uniformen van de KLM-crew zijn hergebruikt. Ontwerper Hella Jongerius kwam op het idee toen ze in de krant las dat de uniformen zouden worden gerecycled. Ze ontwikkelde het vliegtuigtapijt samen met fabrikant Desso volgens het cradle-to-cradle-principe. Zo is ook de ondergrond van duurzame schapenwol en fungeert het tapijt na recycling als secundaire brandstof en grondstof voor de cementindustrie.
Zakendoen in de Nieuwe Economie staat vol met dergelijke voorbeelden van duurzame innovaties, creatief ondernemen en slimme samenwerkingsverbanden tussen klant en leverancier. Duurzaamheid vormt daarbij slechts een van de karakteristieken van de nieuwe economie die Marga Hoek in haar boek schetst. De directeur van De Groene Zaak, een netwerkorganisatie van meer dan 165 duurzaam ondernemers, zet ambitieuzer in: een rigoureuze omslag van de traditionele managementmores. ‘De afgelopen decennia is onze economie primair gericht geweest op winstmaximalisatie en het maken van geld met geld’, aldus Hoek. ‘Van reële waardecreatie voor alle stakeholders was vaak geen sprake. Er werd zelfs waarde vernietigd, zowel op financieel als op sociaal en ecologisch gebied. Voor een leefbare wereld moeten we ons economisch paradigma omdraaien. Niet langer: de wereld is er voor onze economie, maar: de economie is er voor de wereld.’
Klik hieronder om het hele artikel uit Management Executive (nr. 6-2013) te downloaden.
Meer over het Management boek van het Jaar 2014 en meer over de Ooa.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels