artikel

De deeleconomie is dood

MVO

En we hebben ‘m zelf vermoord.

Neem zoiets als een boor. In de VS hebben zo’n 80 miljoen mensen er eentje in huis. En die wordt gemiddeld 12 minuten per jaar gebruikt. Dan heb je de optelsom snel gemaakt. Vijf jaar geleden was iedereen razend enthousiast over het delen van dingen je zelden nodig hebt. Met de buren. Online-technologie maakt dat eenvoudiger dan ooit. De tijd leek er rijp voor. Het Amerikaanse consumentisme was de kop in gedrukt door een van de ergste crisissen ooit. De zorgen over het milieu namen toe. En nieuwe online-netwerken konden je helpen om rond te komen met minder geld door dingen te delen.

Gedoe
Het leek het ei van Columbus. Platforms die én interactie stimuleren én de hoeveelheid afval reduceren. Enige probleem: het werkt niet. Het aantal uitleners en leners is niet in balans. Of alleen bepaalde sectoren (elektronica, fotoapparatuur) zijn populair. Volgens Adam Berk, oprichter van Neighborrow, is de belangrijkste reden van het echec echter apathie: ‘Nobody gives a shit.’ Als je een boor bij Amazon kunt kopen die je voor 30 euro binnen een uur thuis kunt laten bezorgen, ga je niet online een half uur moeilijk zitten te doen om voor 15 euro een boor te lenen in de buurt. Feit is: bijna alle platforms rond het oorspronkelijke delen-met-de-buren-idee zijn op sterven na dood.

Deeltijd?
Platforms als Airbnb, Kickstarter, Über en collega’s zijn natuurlijk gigantisch geboomd, maar dat telt niet: het zijn ouderwets kapitalistische bedrijven die je moeilijk nog onder de paraplu van de oorspronkelijke deeleconomie kunt rangschikken. Hooguit onder de noemer access economy. Airbnb is gewoon een nieuw type hotelbedrijf. Über gewoon een nieuw type taxibedrijf. Toch komen er de laatste jaren voorzichtig weer wat deelinitiatieven van de grond. Facebook voegde onlangs een feature toe waarmee mensen in groepen gemakkelijk dingen kunnen verhandelen. En Peerby, het succesvolste peer-to-peer verhuurplatform, rapporteerde 100.000 transacties op 500.000 leden. Het zijn niet altijd de pioniers die overeind blijven, weet Sebastian Martel, oprichter van MyNeighbor: ‘Soms scoort pas de tiende of dertiende startup.’
Bron: Fast Company, 14-9-2015

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels