artikel

6 inspirerende voorbeelden van ketensamenwerking

MVO

Ketensamenwerking op basis van duurzaamheid is een urgent onderwerp. Zes inspirerende voorbeelden.

1. Interface
Tapijten bestaan uit garen dat heel moeilijk afbreekbaar is, honderden jaren meegaat en ondertussen het leven in zee vernietigt. Tapijtfabrikant Interface zocht daarom samenwerking met Aquafil (leverancier van hoogwaardige, maar toch afbreekbare polymeren) en de Zoological Society of London. Het initiatief is bekroond met een Ethical Corporation’s Responsible Business Award. Lees ook het artikel over Interface in Sigma in de rubriek Uitgelicht.

2. AkzoNobel
Het Nederlandse AkzoNobel werkt samen met het Canadese Enerkem om nieuwe technologieën te ontwikkelen voor hergebruik van afvalstromen. Bedoeling is binnen twee tot drie jaar deze innovatie uit te rollen in een nieuwe fabriek in Delfzijl of Rotterdam.

3. Sustainable Restaurant Association (SRA)
SRA en Costa Coffee slaan de handen ineen om een duurzaamheidscertificaat te ontwikkelen voor de horeca. Organisaties die willen meedoen, kunnen een auditor verwachten; deze kijkt naar de algehele bedrijfsvoering en de invloed op de 3P’s (People, Planet, Profit).

4. UK Crisis
UK Crisis, een Britse organisatie die zich inzet voor daklozen, is een samenwerkingsverband aangegaan met duurzame kleding fabrikant Rapanui. Samen ontwikkelen ze een nieuwe lijn T-shirts, die daklozen gaat ondersteunen. De hele productielijn van katoenteelt, transport tot en met winkel is volkomen duurzaam.

5. Ikea
Ikea heeft in Tetra Pak en Kingfisher partners gevonden om zich gezamenlijk in te zetten voor duurzaam hout. Doel is het promoten van verantwoorde houtkap en het Forest Stewardship Council (FSC)-certificaat. Ook willen de drie organisaties een methodiek ontwikkelen om de impact van dit keurmerk op de bedrijfsresultaten van meubelfabrikanten meetbaar te maken. De methodiek is ook bedoeld om het duurzaam inkoopbeleid van fabrikanten ondersteunen.

6. Levi’s
De samenwerking tussen de spijkerbroekengigant en International Finance Corporation richt zich op leveranciers in ontwikkelingslanden. Met tiered pricing (gedifferentieerd prijsbeleid) worden plaatselijke bedrijven gestimuleerd hun productie en levering te verduurzamen: hoe duurzamer, hoe lager de rente op leningen.

Nog meer voorbeelden? Kijk op: 2degreesnetwork.com.

Leestip:
Leren samenwerken tussen organisaties – Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships
Edwin Kaats, Wilfrid Opheij

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels