artikel

8 fabels over Big Data

Organisatie

De ongekende opwinding over Big Data bewijst organisaties geen goede dienst omdat het de zaken erg versimpelt. Analyse van Big Data is in werkelijkheid complex en vereist hard werken.

8 fabels over Big Data

Ook bij marketing, zeggen prof. Joerg Niessing (INSEAD) en James Walker (Strategy&), die daarom 8 fabels over deze ICT-hype uit de wereld willen helpen.

  1. Het is ‘big’
    Big Data is niet ‘big’, het is eerder divers. Marketingafdelingen krijgen weliswaar een grote hoeveelheid data points te verwerken, maar in werkelijkheid gaat het om een zee van allerlei vooral losse gegevens of gegevensverzamelingen. Ze zijn afkomstig van zeer veel verschillende bronnen, die gegevens leveren die heel snel en in realtime geüpdate kunnen worden.
  2. Je kunt het direct toepassen
    De bewerking van Big Data vereist van marketeers een flinke dosis doordenking. Ze nemen hierbij kleine stapjes en hebben zeer specifieke ideeën vooral over wat ze willen bereiken met die brij aan gegevens. De Big-datastrategie is dus niet eenvoudig.
  3. Hoe korreliger de data, des te beter
    Ook dit klopt niet. In werkelijkheid zit er in Big Data een enorme hoeveelheid nutteloze ruis, waarvan de hoeveelheid toeneemt met de resolutie, de fijnheid van de gegevens. Om de invloed van de ruis te minimaliseren, moeten de gegevens een bepaald aggregatieniveau hebben.
  4. Big Data is een synoniem voor juiste data
    Veel gegevens in Big Data die marketeers gebruiken, zijn waardeloos, bijvoorbeeld gedigitaliseerde foto’s of video’s, die verkeerd getagged zijn. Of ze zijn waardeloos omdat ze betekenisloos zijn vanwege een ontbrekende, zingevende context: moet je de ongestructureerde teksten van tieners nu beoordelen als positief of negatief?
  5. Data-analisten zijn het allerbelangrijkst
    We hebben niet méér nodig van deze ‘goden van het informatietijdperk’, maar juist meer technologie om de almaar toenemende snelheid waarmee steeds grotere volumes data worden gegenereerd en binnenkomen bij te kunnen houden.
  6. Big Data geven je concrete antwoorden
    Dat is de heersende opvatting, maar hoe meer data, des te meer tegenstrijdigheden en dubbelzinnigheden.
  7. Met Big Data weet je alles
    Tot op zekere hoogte klopt dit, maar het klopt alleen als je je data bevraagd met de juiste vragen, die je ook nog op de juiste manier moet formuleren.
  8. Big Data creëren zelflerende algoritmes
    Algoritmes – instructies die leiden naar een beoogd doel – kunnen heel krachtig zijn, maar vereisen toch menselijke interventie.

Bron: knowledge.insead.edu

Het boek: Big data aan het werk

‘Big data’ … je kent de term, maar hoe je ze op relevante wijze inzet binnen een organisatie is een heel ander verhaal. Big data aan het werk geeft jou als manager de informatie die je nodig hebt om big data te laten werken voor jouw business.

Reageer op dit artikel