artikel

8 fabels over Big Data

Organisatie

De ongekende opwinding over Big Data bewijst organisaties geen goede dienst omdat het de zaken erg versimpelt. Analyse van Big Data is in werkelijkheid complex en vereist hard werken.

Ook bij marketing, zeggen prof. Joerg Niessing (INSEAD) en James Walker (Strategy&), die daarom 8 fabels over deze ICT-hype uit de wereld willen helpen.

Fabel nr. 1: het is ‘big’
Big Data is niet ‘big’, het is eerder divers. Marketingafdelingen krijgen weliswaar een grote hoeveelheid data points te verwerken, maar in werkelijkheid gaat het om een zee van allerlei vooral losse gegevens of gegevensverzamelingen. Ze zijn afkomstig van zeer veel verschillende bronnen, die gegevens leveren die heel snel en in realtime geüpdate kunnen worden.

Fabel nr. 2: je kunt het direct toepassen
De bewerking van Big Data vereist van marketeers een flinke dosis doordenking. Ze nemen hierbij kleine stapjes en hebben zeer specifieke ideeën vooral over wat ze willen bereiken met die brij aan gegevens.

Fabel nr. 3: hoe korreliger de data, des te beter
Ook dit klopt niet. In werkelijkheid zit er in Big Data een enorme hoeveelheid nutteloze ruis, waarvan de hoeveelheid toeneemt met de resolutie, de fijnheid van de gegevens. Om de invloed van de ruis te minimaliseren, moeten de gegevens een bepaald aggregatieniveau hebben.

Fabel nr. 4: Big Data is een synoniem voor juiste data
Veel gegevens in Big Data die marketeers gebruiken, zijn waardeloos, bijvoorbeeld gedigitaliseerde foto’s of video’s, die verkeerd getagged zijn. Of ze zijn waardeloos omdat ze betekenisloos zijn vanwege een ontbrekende, zingevende context: moet je de ongestructureerde teksten van tieners nu beoordelen als positief of negatief?

Fabel nr. 5: data-analisten zijn het allerbelangrijkst
We hebben niet méér nodig van deze ‘goden van het informatietijdperk’, maar juist meer technologie om de almaar toenemende snelheid waarmee steeds grotere volumes data worden gegenereerd en binnenkomen bij te kunnen houden.

Fabel nr. 6: Big Data geven je concrete antwoorden
Dat is de heersende opvatting, maar hoe meer data, des te meer tegenstrijdigheden en dubbelzinnigheden.

Fabel nr. 7: met Big Data weet je alles
Tot op zekere hoogte klopt dit, maar het klopt alleen als je je data bevraagd met de juiste vragen, die je ook nog op de juiste manier moet formuleren.

Fabel nr. 8: Big Data creëren zelflerende algoritmes
Algoritmes – instructies die leiden naar een beoogd doel – kunnen heel krachtig zijn, maar vereisen toch menselijke interventie.

Bron: knowledge.insead.edu

Leestip – binnenkort verkrijgbaar!
Big Data aan het werk. Wat je als manager moet weten door Thomas Davenport.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels