artikel

Zet een antropologische bril op: leren wat we al weten

Organisatie

Met een antropologische bril kijken naar organisatiefenomenen.

Door antropologen is een schat aan kennis verzameld over hoe mensen overal ter wereld al zijn omgegaan met universele vragen. Danielle Braun en Jitske Kramer nemen lezers van De Corporate Tribe – Organisatielessen uit de antropologie mee op een lange reis langs verre, vreemde volken.

In de antropologie wordt een groep onderling verwante families of clans een tribe genoemd. Corporate antropologen kijken naar organisaties en alles wat zich daar afspeelt (macht, leiderschap, transities, visieontwikkeling, fusies) zoals antropologen naar tribale samenlevingen kijken. Met eigen onderzoeksmethoden gaan ze met de organisatiecultuur aan de slag en komen tot interventies om gewenste veranderingen werkelijkheid te maken. In De Corporate Tribe – Organisatielessen uit de antropologie zie je de parallellen tussen het verre, het exotische en de organisaties van nu. Braun en Kramer maken gebruik van het narratief, het verhaal, om die paralellen zichtbaar te maken. Hun denkwijzen en verandermodellen zijn vooral uitermate praktisch en altijd gericht op toepasbaarheid.
Lees de hele boeksamenvatting in Management Executive door deze hieronder te downloaden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels