artikel

‘Had ik maar een professionele opdrachtgever’

Organisatie

Herken je dit? Een hooggeplaatste manager of directeur wil je als intern adviseur of professional inschakelen voor een klus. Er moet een verbetering tot stand komen in de organisatie op uw vakgebied. Maar daarover leven intern ook allerlei gevoelens.

De interne gevoelens zijn in de afgelopen periode verder gevoed door de besprekingen over dit onderwerp. Je opdrachtgever ziet dat wel, maar vindt dat het tijd wordt om meters te maken. Hij of zij vindt dat jij de geschikte persoon bent om er nu verder werk van te maken. Het lijkt hem weinig zinvol weer in het verleden te duiken om te bekijken hoe de situatie is ontstaan. Jouw eerste taak is daarom te inventariseren wat er nog moet gebeuren om de verbetering in werking te laten treden en vervolgens de betrokkenen daarin mee te nemen en te begeleiden. Het is belangrijk, dus deze klus krijgt prioriteit, je opdrachtgever zal dat afstemmen met je leidinggevende.

Met gemengde gevoelens verlaat je het gesprek. Natuurlijk ben je blij een rol te krijgen bij het oplossen van dit belangrijke vraagstuk dat op jouw terrein ligt. Je hebt er zin in, maar er kriebelt ook iets ongemakkelijks. Wat gaan de betrokkenen in de organisatie straks zeggen? Weet ik wel alles wat er te weten valt? Als het tegenvalt, welke steun krijg ik dan van mijn opdrachtgever? En ik had ook nog een paar andere klussen. Ik moet dus kiezen en andere mensen teleurstellen. Wat zullen zij en mijn leidinggevende daarvan vinden? Je hebt deze twijfels niet allemaal in het gesprek naar voren gebracht. Je kunt als professional je opdrachtgever toch niet met al je eigen sores lastig vallen. Lees de hele blog van Paul Kloosterboer.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels