artikel

Creativiteit maakt werken leuker

Organisatie

Geef mensen leuk, interessant of nuttig werk met een deel vrije ruimte en mensen worden gelukkiger. Gelukkigere mensen zijn productiever en minder vaak ziek. Mensen die ruimte krijgen om zelfstandig over hun werk te mogen beslissen en die verbeteringen of nog mooier, nieuwe dingen ontwikkelen, zijn plezierige collega’s met eer van hun werk.

Creativiteit maakt werken leuker
Blijf investeren in creativiteit

Dit levert de werkgever of de opdrachtgever vaak winst door creatieve ontdekkingen op. Graag zag ik dat bedrijven in hun jaarverslag de creatieve potentie van hun bedrijf opnamen en dat ze met voorbeelden aantoonden dat ze een beter bedrijf hebben gebouwd in een jaar. Werken moeten we allemaal. Als je in creativiteit investeert in bedrijven, dan mag en moet je ook laten zien wat dat heeft opgeleverd. Minder ziekteverzuim en een betere bedrijfsvoering en de ontwikkeling van allerlei nieuwe producten die zowel voor het imago van het Merk als voor de verbetering van omzet en winst hebben gezorgd.

De helaas te vroeg overleden bedrijfsgoeroe Eckhart Wintzen was een entrepreneur die bezig was met nieuwe bedrijfsvormen en die zijn mensen de creatieve ruimte gaf. Met veel succes. Hij gaf ook een milieujaarverslag uit als een van de eerste ondernemingen en genereerde daarmee veel publiciteit en aandacht voor zijn bedrijf BSO/Origin.

Blijf investeren in creativiteit

Ook in tijden van economische neergang of stabilisatie is het goed om te investeren in creativiteit. Niet alleen om de hierboven genoemde redenen, maar ook om een maatschappelijke bijdrage te leveren. De verbeteringen in ons maatschappelijk systeem moeten voor een groot deel komen van inventieve bedrijven en merken die een wezenlijke bijdrage leveren aan de wereld waarin wij leven en nog langer willen leven op een verantwoorde manier. Het zou prachtig zijn als er een creatieve force gaat ontstaan van bedrijven die grote creatieve potentie in huis hebben en die ter beschikking stellen aan allerlei andere bedrijven en organisaties om creatieve vooruitgang te boeken en lastige problemen op te lossen.

Het innovatieplatform van toenmalig minister-president JP Balkenende is zoals verwacht een stille maar ook pijnlijke dood gestorven. Een les waaruit je lering kunt halen: dit soort zaken niet door de overheid laten organiseren maar wel een grote subsidiepot in het leven roepen. Wie o wie gaat hier een voortrekkersrol in spelen? Dit soort kansen mogen wij niet laten liggen, hiermee kunnen we de nieuwe economische orde een push geven en NL weer een vooraanstaande rol in de wereld laten spelen in plaats van alleen maar teren op Kaas, Bloembollen, Delfts Blauw en Rembrandt en Vermeer.

Creatief klimaat

Bekend voorbeeld van een voorloperbedrijf is natuurlijk ASML, en zo zijn er nog een paar. Helaas wordt er nog te veel achteruitgedacht door de overheid en een groot deel van ons bedrijfsleven. Wat heeft dit met creativiteit te maken? Een heleboel. Het gaat over een ‘Creatief Klimaat Scheppen’. Creativiteit heeft alle kansen, als er een creatief klimaat is waar deze vorm van afwijkend denken kan plaatsvinden.

Ik heb in diverse grote bekende en creatieve reclamebureaus gewerkt maar het bureau met het beste creatieve klimaat (KVH/CDP) was een totale chaos en anarchie. Iedereen kwam wanneer hij zin had en gooide dan de benen op een bureau terwijl de Copy God op de WC concepten zat te bedenken. Maar het leverde wel aan de lopende band spraakmakende creatieve campagnes op.

Heineken

De grote Zwitserse psycholoog Carl Gustaf Jung zei het al:“vanuit chaos ontstaat orde.” KVH/CDP Amsterdam en CDP Londen waren niet voor niets de lievelingsbureaus van wijlen Freddy Heineken, die zelf ook een groot creatief ondernemer was. Mijnheer Freddy bedacht van alles voor Heineken Bier, ja ook advertenties en tv-concepten. Hij zat uren aan zijn etiketten te schetsen en bedacht het lachende ‘e’-tje op het Heineken Bier-label. Daar zat een gedachte achter, een psychologische gedachte. Houd je communicatie positief, ook al nemen mensen dit niet of nauwelijks bewust waar.

heineken-bier-beerDat was goed gedacht, maar meneer Heineken ging dan ook op persoonlijk onderzoek uit. Hij stapte veelvuldig een Amsterdamse kroeg in om een Heineken-biertje te drinken en met de aanwezige bierdrinkers een praatje aan te gaan. Gewoon kwalitatief onder zoek dus. Hij wist vaak beter wat de beweegredenen waren van zijn klanten dan zijn eigen marketingmensen. Reclamebureaus zag hij alleen als creatieve vertalers van wat hij beter wist. Hij wist ontzettend goed wie zijn klant was en wat hij wilde.

Eigenlijk zouden er meer Heinekens moeten zijn en terwijl ik dat schrijf schiet de naam van de Familie Swinkels voorbij, de brouwers van Bavaria Bier. Een wereldmerk geleid door een creatieve familie. Met veel gevoel voor creativiteit en hun klanten, de bierliefhebbende mens. Misschien is Freddy wel hun grote voorbeeld. Wie weet. Freddy blijft altijd als naam verbonden aan een merk dat creativiteit als een geweldig marketing/communicatiewapen zag.

Freddy Heineken was een groot creatief inspirator voor zijn hele onderneming, die hij tot een van de belangrijkste bierbrouwerijen ter wereld maakte. Hij was entrepreneur in de breedste zin van het woord. Creatief, inspirerend voor zijn hele onderneming. Hij was een echte baas, maar een bijzonder voorbeeld voor alle bazen of hoe je ze ook wilt noemen en hoe het ook op hun visitekaartjes staat. Hij was zijn tijd ver vooruit.

Jij ook?

Waarom zou jij dat niet tot stand brengen met een geweldig idee of concept? De grootste succesvolle bedrijven ter wereld op dit moment zijn tot stand gekomen in de laatste tien tot vijftien jaren. Google, Facebook, LinkedIn en nog vele, vele anderen en ook veel kleinere zeer succesvolle bedrijven. Wat houdt je tegen? Ik denk dat je jezelf tegenhoudt. Natuurlijk spelen er allemaal verantwoordelijkheden een rol om het niet te doen maar dat is juist de reden om het wel te doen. Je kunt voor je eigen vangnet zorgen door bijvoorbeeld een parttimebaan ernaast te doen of samen met een partner te starten.

Mijn werknemers hebben er allemaal een tweede baan bij en werken twee of drie dagen in de week wanneer ze kunnen en wanneer ze willen. Die tweede baan moet er wel toe doen, die baan is er om ze een brede kijk op de werkwereld te geven. En het werkt prima. Ze kruisbestuiven zichzelf. Ze doen meer indrukken op en krijgen zo meer inspiratie, die ze bij hun banen over en weer kunnen gebruiken. De klanten zijn eraan gewend en vinden het helemaal oké als ik ze uitleg waarom ik dat zo doe. Denk hier maar eens aan voor je eigen situatie en inspiratie.

Het is jammer dat er veel werkgevers zijn die niet deze werkvisie hebben. Maar kijk eens naar de mogelijkheden. Ik stimuleer mijn werknemers ook een eigen onderneming te beginnen naast hun job bij mij. Daar komen mooie dingen uit voort en soms gaat dat zo goed dat ze uitvliegen. Prima, daar ben dan ik trots op.

Of … ja … Just Do It.

Door: Joop de Boers

cover_8-secondenDit artikel komt uit het boek ‘8 seconden per dag werken’ van Joop de Boers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels