artikel

Tribes bouwen – what makes you tick

Organisatie

Waarom ben je eigenlijk terug gekomen van vakantie? Ben je niet lekker voor je tent blijven zitten, je over cultuur blijven verwonderen, in het zwembad blijven liggen, blijven wandelen, surfen, terrasjes pakken? Waarom zou je je back-pack weer verruilen voor je pak; zelf weer gaan koken in plaats van te eten bij dat zalige restaurantje in Toscane?

Tribes bouwen – what makes you tick

Waarom gooi je jezelf weer in stress en deadlines? Waarom werken jij en de mensen uit jouw tribe eigelijk hier? Loonstrookje? Pensioen? Passie voor het vak? Drive? De wereld verbeteren? Omdat je collega’s zo leuk zijn?

De maand september is een goed moment om er weer eens bij stil te staan. Je Tribe te verstevigen. What makes you tick, waar ga je van aan. What makes you run. En hoe organiseer je dat de harten van de mensen waarmee je werkt blijven tikken, hoe zorg je dat de passie van medewerkers voor hun organisatie blijft stromen. Dat het oprecht de moeite waard is om uit een hangmat te komen…

Deze zomer combineerden wij vakanties met antropologisch veldwerk, op zoek naar nieuwe verhalen voor een nieuw boek. Ieder afzonderlijk reisden Danielle en Jitske naar bijzondere plekken op de wereld om daar vervolgens samen lessen voor organisaties uit te trekken. That makes us tick.

waterbuffelDanielle Braun ging down under bij de Toraja’s op Sulawesi. Sliep bij hen thuis en interviewde een sjamaan die de zo imposante Torajabegrafenissen leidt. Bezocht begrafenisceremonies met grote slachtpartijen. Shocking anders wat Toraja harten laat kloppen. Geen internet of een studie voor je kinderen, maar… waterbuffels. Wat kunnen waterbuffels ons veel vertellen over resultaatmeting en strategische planningen. Bij de Batak, vroegere koppensnellers, op Sumatra leerde ze van alles over concurrentie en tough leadership.

Jitske Kramer deed iets spectaculairs wat nog niemand ooit heeft gedaan. Ze reisde naar crazy gokstad Las Vegas. Daar trad ze in de beroemde White Wedding Chapel, in het huwelijk met … ‘zichzelf en de Love of the World’. Compleet met vrijgezellenparty, Elvis, limousine, getuigen, huwelijkse beloften en een interview met de Grand Lady van de liefde in Vegas, Miss Charolette Richards. Het toppunt van participerende observatie; alle stappen van huwelijkse voorbereiding doorlopen om te leren hoe je bij fusie en samenwerking zorgt dat de harten van twee organisaties in dezelfde beat gaan kloppen.

Verstevig je Tribe
What makes you tick? Lange termijnbelofte van een rijk leven na de dood zoals bij de Toraja’s? Geloof en hoop in de kracht van liefde zoals de bruiden in Vegas? Keihard entrepeneurschap en de lol van de beste zijn zoals bij de vroegere koppensnellers?

Het helpt… om jezelf dat weer eens af te vragen in september. En om je medewerkers uit te dagen hetzelfde te doen. Hoe verbind je jouw heartbeat met die van die van de organisatie waar je in werkt. Stroomt het nog voldoende of blijf je liever in je hangmat liggen.

Vanuit de Academie voor Organisatiecultuur werken wij met een heel duidelijk What makes you tick lijstje. In de luxe van meer werkaanbod dan tijd maken we bij elke aanvraag voor opdrachten, ontmoetingen, kennisdeling een afweging.

  • Impact: als we dit doen, hebben we dan grote invloed; maken we organisaties en leiders ready for change en safe for diversity. Dragen we bij aan duurzame organisaties en een wereld waar dialoog het wint van wapens.
  • Geld: als we dit doen, is het dan commercieel gezond; we zijn ondernemer immers en houden onszelf en onze associate partners graag gemotiveerd.
  • Lol: is het leuk, fun, maf, kunnen we samen het podium beklimmen wat we erg leuk vinden, is het anders dan anders; soms doen we gratis optredens, festivals, gesprekken met studenten… gewoon omdat het kan.

Met dit what makes you tick (WMYT) lijstje worden onze keuzes steeds makkelijker. Bij opdrachten die aan drie punten voldoen zetten we alles aan de kant, opdrachten die aan geen van deze punten voldoen, doen we gewoon niet. Over vragen ertussenin denken we goed na. Het maakt ons gefocust, blij en effectief. Zorgt dat we volhouden wat we doen. Dat ons hart blijft stromen en we graag weer aan de slag gaan na de zomer.

Slimme WMYT lijstjes:  Waterbuffels, Vegas lessen voor de liefde en het 20 punten plan van Castro
Hoe maak je een What makes you tick lijstje dat de tribe laat bewegen. Hoe laat je de hartbeat van medewerkers paralel lopen met de ziel van de organisatie. Het beste beleid wordt niet gemaakt aan de hand van een nota van 40 kantjes verhullend taalgebruik en compromissen tussen werkgevers en vakbonden. Echt niet. Die tijd is nu echt passe. Past niet meer bij zappen en snelle media. De jonge generatie medewerkers haakt er meedogenloos op af. Mensen willen een heldere focus. In  lijstjes die ‘cut the crap’ zijn, die je dwingen en helpen keuzes te maken. Beleid maken en zeggen wat je allemaal wél doet (vaak gewoon álles in die 40 pagina notities) is niet moeilijk. Zeggen wat je dit jaar níet gaat doen, wat je afstoot, laat liggen. Dat is pas lef hebben. En omdat we niet meer hoeven uit te vinden hoe we kunnen organiseren en veranderen, maar alles al een keer ergens bedacht is: drie mooie What Makes You Tick lijstjes uit de wereld. Lekker duidelijk.

waterbuffel_2Waterbuffels bij de Toraja
Het Torajadorp waar Danielle bij een familie sliep oogt arm en armoedig. Modderpaadjes. Houten huizen op palen (prachtig versierd dat wel). Het vee onder het huis. Een houten kamertje, soms twee met wat dunne matrassen op de grond, paar dekens, een kleine kast voor de kleding van het gezin, twee of drie trouwfoto’s aan de muur. Buiten, gedeeld met een paar families een in onze ogen erg onhygienische wc, kraantje en tweepitsgasbander als keuken tussen de varkenshokken. Thats it. Geen internet, weinig elektriciteit, geen stoelen en tafels voor kinderen om hun huiswerk aan te maken, medische voorzieningen op uren afstand. Na het avondeten om 7 uur gaat iedereen in het dorp naar bed. Meest shocking vond Danielle nog het totale gebrek aan vermaak en de lethargie van met name de kinderen. Zelfs zelf gemaakt speelgoed of een voetbal was niet te vinden. Het lijkt of de Toraja’s arm zijn. Maar dat is maar ten dele waar. Want heel veel geld gaat naar… begrafenissen. De belangrijkste dag voor een Toraja is de dag dat hij of zij het aardse leven verruilt voor Puna, de geesteswereld. En dat gaat niet zomaar. In een uitgebreide ceremonie die vier dagen kan duren, wordt de overledene begeleid op de reis naar het hiernamaals. Dat gaat alleen maar als hij of zij daarbij wordt vergezeld van waterbuffels. Heel veel waterbuffels. Die worden op in onze ogen ruwe manier geofferd. Eerst aanbeden, dan geslacht en vervolgens verdeeld onder de honderden, soms duizenden gasten. Waterbuffels zijn waardevol. Zeker de albinobuffels hebben de prijs vergelijkbaar met een flinke Lamborgini bij ons. Toraja’s kunnen tonnen uitgeven aan hun eigen waterbuffels en aan begrafeniscadeaus in de vorm van waterbuffels (of varkens als je minder rijk bent). Het is maar waar je hart van gaat tikken! Toraja’s hebben een uiterst smart en cut the crap lijstje van wat belangrijk is in het leven. En dat hangen ze aan hun huis. Aan elk Torajahuis hangen de hoorns of de tanden van de waterbuffels die ze hebben geofferd, gegeten, cadeau hebben gedaan. Hoe meer buffels, des te hoger je status. Planning en Control in pure vorm…

Torajalessen voor what makes you tick lijstjes:

  • als je ergens echt voor gaat, kost dat offers op een ander vlak
  • hang je langetermijndoelen en resultaten aan de muur
  • Lessen voor de liefde uit Vegas

HuwelijkJitske sloot een spectaculair en intens huwelijk met zichzelf en de ‘Love of the World’ in Las Vegas deze zomer. Beloofde zichzelf trouw en steun in voor- en tegenspoed. Naast alle rituelen van een goed Vegas huwelijk als limousine, getuigen, Elvis zanger, en vrijgezellenparty. Volledige participatieve observatie zoals antropologen dat doen om een fenomeen of tribe te begrijpen. We interviewden vervolgens  miss Charolette Richards, de grand lady van het Vegas huwelijk;  ceremoniemeester en goede onderneemster die de Little White Wedding Chappel tot een wereldwijd begrip wist te maken. Op onze vraag wat er nodig is om een ‘loving business’ te creëren, kregen we van haar dit bijzonder duidelijke 6 puntenlijstje.

6 lessen voor een goed (zakelijk) huwelijk:

  • Never forget that love is unconditional
  • Look eachother in the eye, that’s where the soul is
  • Use your intuition and wisdom, especially as leaders
  • Zero tolerance on gossip. Use the understanding, forgiveness and descent that God gave you
  • Never lie and make sure you stop people from lying
  • Love is a sacrifice; ask yourself if you have ever sacrificed antything for the one you love, or for the people you work with. You should, even if it is something small.

Een lijstje dat prachtig is om eens langs te lopen in een ‘hoe staat het met mijn huwelijk of relatie zo na de vakantie moment’. Dit lijstje laat zich echter ook moeiteloos vertalen naar fusieonderhandelingen en samenwerkgesprekken. Is er genoeg Love in jullie fusie- of samenwerk voornemens of gaat het alleen maar om Power en om hoe haal ik er het beste uit voor mijn eigen organisatieonderdeel? Heb je elkaar als fuserende bestuurders al eens echt diep in de oegen gekeken? Letterlijk, minstens vier minuten lang? Weet je al hoe elkaars kinderen heten en wat de ander in het weekend doet? Ben je eerlijk of ben je stiekem ook onderhandelingen aan het voeren met een derde partij? Voel je een gezamenlijke missie die beiden zal laten vliegen?

La Revolucion
20-punten-lijst cheTot slot; of je nu wel of geen politiek fan bent van het communistisch gedachtegoed en regime van Cuba… Het 20 punten plan van Fidel Castro is misschien wel het meest beknopte én snelste waargemaakte veranderplan of politieke manuscript in de geschiedenis. Geschreven aan een eenvoudig houten bureau tijdens de guerilla oorlog die hij samen met Ché Guevara en kornuiten voerde tegen het dictatorschap van Baptista. Als je je eigen beleidsplan eens naast dat van Fidel legt… valt er misschien nog wel wat smart te maken her en der.

Tick. Run. Ga aan. Build Tribes. We wensen je een gemotiveerd werkjaar toe.

Dit artikel is van Danielle Braun en Jitske Kramer die het boek De Corporate Tribe schreven. 

Danielle Braun en Jitske Kramer zijn spreker op het Event Corporate Culture.

Meer leren over hoe tribes en dus organisaties functioneren? Download dan de gratis whitepaper ‘Building tribes. Ready for change, safe for diversity’

Lees ook:

Door: Danielle Braun en Jitske Kramer – auteurs De Corporate Tribe. Danielle Braun en Jitske Kramer zijn spreker op het Event Corporate Culture. Jitske spreekt ook op het Jaarcongres Verandermanagement.

Event Corporate Culture
Over organisatiecultuur wordt veel geschreven, gezucht en gesproken. De uitdagingen waar we in onze organisaties voor staan, zijn nieuw en tegelijk eeuwenoud. Als je weet hoe cultuur wordt gevormd, weet je wat je te doen staat. Op 12 december organiseren we een inspirerende reis door diverse organisaties, tribes en culturen zodat je beter begrijpt hoe organisaties bewegen. Met Danielle Braun, Jitske Kramer, Joris Luyendijk, Anja Schouten en Joseph Oubelkas. Meer informatie over het Event Corporate Culture >>>

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels