artikel

Hoe je techtalenten verleidt

Organisatie

Voor de transitie naar digitaal heb je ze broodnodig, die digitale experts.Het probleem is dat deze mensen erg schaars zijn. Ze kiezen alleen een werkgever waar zij zelf heel blij van worden. Hoe vergroot je de kans dat jij dat bent?

Hoe je techtalenten verleidt

Denk marketing. Techtalenten houden van merken met een cool imago. Zorg dat je employer brand aantrekkelijk is voor ze.

Gooi je netten wijd uit. Wervingsbureaus kunnen helpen, maar zet ook al je netwerken en sociale media in. En ga naar thought-leadership events, hackathons en meet-ups – of organiseer die zelf.

Walk the tech talk. Laat zien dat technologie zich in de kern van je business bevindt. Investeer er ruimhartig in – vooral in de nieuwe ontwikkelingen, zoals cloud-based en open source.

Laat zien dat alles onder controle is. Techies hebben er een hekel aan om in chaotische situaties te werken, met bijvoorbeeld schrikaanjagende ontwikkelingspijplijnen en afgrijselijke deadlines. Ze worden er blij van als het werk efficiënt georganiseerd is en als de druk niet al te groot is.

Bied ze aandelen aan – en de kans om verschil te maken. Techtalenten maken graag deel uit van de reis. Het motiveert ze om in een klein bedrijf een mooie visie te realiseren.

Bied ze upskillingsmogelijkheden. Ofwel: ontwikkelingsopties waarbij ze zelf kunnen bepalen wat ze leren of aan hun eigen projecten kunnen werken.

Zorg voor een aantrekkelijke cultuur. Informeel is het minimum. Belangrijk is faalvriendelijkheid: techtalenten willen zichzelf kunnen zijn en kunnen experimenteren, waarbij mislukkingen als bron van leren worden gezien.

Wees flexibel qua thuiswerken en werktijden. Houden techtypes van.

Bron: Management Today

Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels